Zwemmertje tellen

Vreemde maatstaven in de studentenzwemsport: kwantiteit gaat voor kwaliteit. De leden van Wave presteerden uitstekend op bijna alle zwemnummers in Rotterdam. Zo haalde Toke Hilsenolt vijf seconden van haar persoonlijk record af op de honderd meter vrije slag. De Delftse estafetteploeg brak zelfs het clubrecord. Maar omdat de wedstrijd weer werd beslist met zwemmertje tellen, lukte het Wave niet om de Golfbrekers te verslaan. De ploeg werd tweede. Net te weinig mensen, luidde de conclusie van Hilsenolt. ,,De opkomst was bij ons echt veel hoger dan normaal, maar er waren toch weer iets meer zwemmers uit Groningen gekomen”, verklaarde ze. ,,Eigenlijk raar dat de grootte van een ploeg zo belangrijk is bij deze kampioenschappen. We hebben al een paar keer geprobeerd om de regels te veranderen. Maar tot nu toe heeft de wedstrijdorganisatie niets met onze suggesties gedaan.”

De Delftse zwemploeg organiseert op 13 december zelf een wedstrijd in de Nskz-reeks. En aangezien bijna alleen een gigantisch aantal zwemmers uitzicht kan bieden op de winst, bij deze een oproep aam elke student die wel eens een paar baantjes heeft getrokken, of dat eigenlijk eens zou moeten doen. Meld je aan bij Wave, het liefst voor 13 december. (DR)

Delftse rugbydames terug aan de top

De dames van SRC Thor staan weer aan de top van het Nederlandse vrouwenrugby. De ploeg won de competitiekraker tegen AAC Amsterdam dit weekeinde met 24-7 en klom daardoor naar de eerste plek op de ranglijst. ,,Onze ploeg is dit jaar goed genoeg om het kampioenschap te behalen”, constateerde speelster Louise de Jong na afloop. ,,De score van 27-4 klinkt vrij comfortabel, maar we hebben echt moeten vechten voor deze overwinning. Onze verdediging heeft de nodige stormen doorstaan, en in de aanval hebben we de paar kansen die we kregen goed benut.

In de jaren negentig veroverde Thor het ene kampioenschap na het andere. Maar de laatste titel dateert alweer uit 1999. De tijd is volgens De Jong dan ook rijp voor een nieuwe bladzijde in de succesvolle historie van Thor. ,,We bouwen al een paar jaar aan een nieuw team. Ieder seizoen komen er nieuwe spelers bij. Dat vereist veel tijd en inzet, maar nu werpt onze aanpak zijn vruchten af.”

Maar de eerste plek in de competitie biedt nog lang geen garantie op een nieuw kampioenschap. ,,Aan het einde van het jaar spelen we play-offs. Dan beginnen we weer helemaal opnieuw. We moeten dus scherp blijven.” (DR)

De zwemmers van Wave verzamelden vorige week al hun mankracht voor de eerste wedstrijd van het Nederlands Studenten Kampioenschap Zwemmen (Nskz) in Rotterdam. Het doel: de Golfbrekers uit Groningen verslaan. ,,Dat team wint eigenlijk altijd”, vertelt TU-student Toke Hilsenolt. ,,Ze komen gewoon standaard met veel meer zwemmers dan de andere ploegen. En hoe meer deelnemers, hoe meer punten je haalt. De afstanden waarop je vereniging niet is vertegenwoordigd, worden namelijk ook meegeteld in het eindklassement.”

Delftse rugbydames terug aan de top