Zonnebootteam derde in eigen race

Het TU Delft Solar Boat Team heeft op 17 augustus de derde plaats behaald in de zelf georganiseerde zonnebootcompetitie voor Nederlandse topteams op het Ketelmeer in Flevoland. De race bestond uit drie onderdelen; duurrace, slalom en sprint. Volgens race officer Eva Smits legt bevatte de dag helaas veel tegenslagen. “De duurrace begon goed, we hadden een vliegende start en lagen een korte tijd zelfs op kop. Helaas kregen we daarna problemen met de motor en moesten we terug naar de haven om dit te repareren.” De uiteindelijke nummers één (Clafis Victron Energy Solar Team) en twee (Sunflare Solarteam) haalden daardoor het Delftse team in, terwijl het Twente Solar Team ook met technische problemen achterbleef. Smits vervolgt: “Na een snelle reparatie in de haven konden we alsnog onze derde plek veilig stellen. Daarna was de slalom race. Vlak voor de start ging het regelsysteem stuk dat de stand van de vleugels bepaalt. Hierdoor konden we niet meer vliegen, waardoor we op de romp moest varen.” Hierdoor kwam het team niet verder dan een derde plaats in het eindklassement. Smits concludeert: “Uiteindelijk werkte de boot bij vlagen. We gaan de komende weken hard werken om de kinderziektes op te lossen.”

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl