Zomerfestival: een exclusief cadeautje

Het festivalseizoen is aangebroken en daar weet de TU wel raad mee. Vrijdag is het Zomerfestival op de campus, met een line-up waar de gemiddelde popprogrammeur van watertandt.

Er zijn van die ijkpunten in het jaar waar je naartoe leeft. Waarvan je weet: als ik dát eenmaal heb gehaald, kan ik even pas op de plaats maken en relaxen. Nou, relax maar: vrijdag is het tweejaarlijkse Zomerfestival op de TU – het begin van een eindeloze zomer. Oké, op die paar tentamens na dan, maar who cares? Na een festival als dit kun je een heel collegejaar aan.

Een technische universiteit die een festival als dit weet neer te zetten, mag je namelijk op z’n minst indrukwekkend noemen. Bij een snelle blik op het blokkenschema vliegen de grote namen je om de oren: The Opposites, Dazzled Kid, Go back to the zoo, Schradinova, Balthazar, Eefje de Visser en Zwart Licht. En dat is maar een greep uit het programma, want zoals het een echt festival betaamt is er natuurlijk ook van alles te beleven op het gebied van (silent!) disco en wereldmuziek. En voor kinderen natuurlijk, want voor hen is het evenement óók bedoeld: het Zomerfestival is een cadeautje voor studenten en medewerkers, en hun partners en kinderen. Oké, en een handjevol introducés – meer mensen passen simpelweg niet op het terrein. Wat je noemt even slikken voor de ‘burgers’ van Delft en omstreken, die zo toch een heel mooi feestje mislopen; misschien zelfs wel het mooiste feestje in de stad.

Tussen al die klinkende namen zitten namelijk nog wat pareltjes verstopt. I am oak bijvoorbeeld, dat vorig jaar debuteerde met het prachtige album ‘On claws’. Het tweede album ‘Oasem’ van de singer/songwriters is net uit en de band houdt het maar bij een paar optredens. Niet missen dus! Ook leuk: Baskerville (Lowlands, Sziget, 3FM Serious Talent) treedt op met live band. Even wat anders dan de vertrouwde dj-set op andere festivals, maar misschien nog wel een betere manier om hun ‘Brazilian-wax-zaagtanden-muziek’ – zoals ze het zelf noemen – uit te voeren. Feest!

Zo’n exclusief cadeautje kan natuurlijk niet elk jaar, en daarom wordt het Zomerfestival eens in de twee jaar gehouden.

Dit jaar is het de zesde keer, deze keer op het terrein van Sport & Cultuur. Behalve de liveoptredens en kinderactiviteiten is er verder een loungeplein, waar je kunt eten, drinken en – surprise – loungen.

Een aardig programma voor die tien euro entree; dat drukt hooguit drie biertjes op je Pinkpopbudget, de volgende dagen. Maar van dat festival kun je dan ook meteen weer de laatste dag skippen; want voor Dazzled Kid en Go back to the zoo hoef je niet naar Landgraaf. Die heb je dan allang gezien op je eigen, vertrouwde TU, die blijkbaar ook op dít vlak voorloopt.

Zomerfestival, op vrijdag 10 juni van 16.00 tot 4.00 uur op het terrein van Sport & Cultuur. Toegang: € 10 in de voorverkoop, € 15 aan de deur. Kinderen tot 12 jaar gratis. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de balies van Sport & Cultuur en de TU Library. Studenten mogen twee extra kaartjes kopen voor introducés, medewerkers vijf. www.zomerfestival.tudelft.nl

Cvb-lid Paul Rullmann zei dat donderdag 19 augustus tijdens een vergadering met de studentenraad. Die bracht een artikel op de website Science Guide ter sprake waarin stond dat de TU Delft net als veel andere instellingen niet duidelijk is over de hoogte van het collegegeld voor een tweede studie.
Rullmann zei daar verbaasd over te zijn, omdat deze informatie volgens hem wel degelijk op de site van de TU stond. Toch heeft ze nu een prominentere plek gekregen, aldus Rullmann.
Universiteiten en hogescholen mogen vanaf september 2010 een hoger collegegeld vragen aan studenten die al een bachelor of master hebben gehaald en er nog één willen doen, meldt Science Guide.