Zoeken naar Delft (3)

Wie een interessante buitenlandse site vindt, neemt een link daarheen op in zijn eigen homepage. Maar hoeveel wetenschappers elders op de wereld vinden Delftse pages eigenlijk het vermelden waard? Europa is inmiddels gescand, door naar Azië.

br />
Een voor de hand liggende keuze: Indonesië. Nogal wat ingenieurs daar hebben tenslotte in Delft gestudeerd. Zamrud Kurnia, bijvoorbeeld, tegenwoordig werkzaam bij BPPT, een soort TNO, in Jakarta. En zo zijn er meer, zoals minister van onderwijs en cultuur dr.ing. Wardiman Djojonegoro, die niet zijn eigen pagina onderhoudt, want hij weet uiteraard dat Delft een universiteit is en geen instituut. Een speciale vermelding verdient de fraai vormgegeven homepage van Nurharyoko, ook van BPPT (waar het maken van homepages grote vlucht heeft genomen).

Verder naar het zuiden, Australië, wordt het wat saaier. Een gezamenlijke call for papers van de universiteiten van Perth, Delft en Arizona. Nog een keer hetzelfde document, maar dan beter vormgegeven op een computer in Nieuw Zeeland. Een link naar Civiel, opnieuw in Perth. En eentje naar TWI, van ‘Alf’ van der Poorten in Sydney, die ooit aan de TH gastcolleges heeft gegeven. Maar er liggen ook persoonlijker links. De schaatspagina van bouwkunde-docent Wim Penninx figureert bij de Australian Sports Commission (ook bereikbaar via Amerikaanse sportlinks, Penninx mag zich in nogal wat hits verheugen).

Dan terug de andere kant op, waar het weer lijstjeswerk wordt. Dat moet toch een favoriete bezigheid van systeembeheerders zijn. Op die manier kun je overal wel links naar Delft vinden: Taiwan, Hong Kong (op de homepage van Chiu Wing Chung, zich noemende Panda).

Verder naar het noorden: China. De bibliotheek van de Tsinghua universiteit heeft een zoekfunctie, die zeventien maal het woord Delft signaleert. Het blijkt echter maar om drie links te gaan, naar Warmtetransport, Delft Control en IO. Verder levert China niets op.

Laatste halte: Japan. Veel lijstjes weer. Uit Hiroshima ligt een link naar TWI, uit Toyota naar TN. G.J. van der Vegte van Civiel heeft iets wat op een homepage lijkt op een computer van de Kumamoto universiteit. Wat zoeken op dezelfde server leert dat het waarschijnlijk om een lijst van publicaties samen met plaatselijke onderzoekers gaat.

De Tokai Internet Council blijkt statistieken bij te houden van sites die door de eigen medewerkers het meest worden aangevraagd. Bovenaan staan Nippon Telephone & Telegraph, Tokai en Penthouse. Daarna volgen nog allerlei andere bekende namen: Netscape, Playboy, Sony, MIT, Hustler. De belangstelling van Japanners is duidelijk: sex en techniek. Onderaan de lijst bungelt de TU Delft, in de afgelopen tijd zestien keer bezocht door Tokai-medewerkers.