Zoeken naar Delft (1)

Wie een interessante buitenlandse site vindt, neemt een link daarheen op in zijn eigen homepage. Maar hoeveel wetenschappers elders op de wereld vinden Delftse pages eigenlijk het vermelden waard? Laten we dichtbij beginnen: België.

br />
Niet verwonderlijk scoort Leuven hier het hoogst, daar bestaan tenslotte formele banden mee. Civiele Techniek ter plekke onderhoudt een lange lijst verwante sites en legt geofysische links naar TA en TN. Ook een handig idee: de pagina geeft de e-mail adressen van de drie Leuvense studenten die tijdelijk in Delft studeren. Daarnaast heeft het chipsinstituut Imec de nodige contacten met zijn Delftse tegenhanger Dimes. Verder liggen er vanuit Gent en Brussel links, maar het zijn allemaal formele verwijzingen, van het ene instituut naar het andere.

Verder dan maar: Duitsland en Scandinavië. Het moet toch een geruststelling zijn dat zo’n beetje iedere universiteit daar wel op de een of andere manier naar Delft verwijst. Om er maar een paar te noemen: vanuit het Noorse Aalborg naar de seismische groep van TN, vanuit Odense naar TN in het algemeen, vanuit Linköping naar L&R, vanuit Tampere naar Interduct en vanuit Kiel naar ET.

Ook hier laat het Leuven-netwerk zich gelden: in Aken stikt het van de links naar Delft. Ook vanuit Dresden en Berlijn lopen de nodige lijnen naar het westen, maar er zijn ook obscuurdere plaatsen met universiteiten en Delftse links, de TU Clausthal bijvoorbeeld, die samenwerkt met de TPD. In Berlijn bevindt zich in het kader van het Network of European Shipbuilding Students zelfs een aantal pagina’s over Delft, met bijna meer informatie over scheepsbouw dan in Delft zelf op het net staat.

Naar meer persoonlijke links is het lastig zoeken. Aan de TU München zit ir. Khafid, in 1993 afgestudeerd bij Geodesie, die zich nu bezig houdt met het zwaartekrachtveld van de aarde. Ook Ron Zevenhoven, sinds 1993 werkzaam aan de universiteit van Abo (Turku), Eric Warnaars aan de TU Denemarken en Carl Ockier bij het Duitse instituut voor Lucht- en Ruimtevaart zijn hun oude universiteit niet vergeten.

Kortom, Delft is redelijk bekend bij de buren in cyberspace. Volgens orakel Altavista scoort de TU met 67.005 hits daarbij beter dan Leuven en Oxford. Daar staat tegenover dat de TU Clausthal 10.9675 hits haalt – maar daar moet men het zo goed als helemaal van de eigen pagina’s hebben.