Opinie

Zitzakken

Dikke vette kans dat terwijl je deze zin leest, je op je luie gat zit. Zitten is een welvaartsziekte. Ik lees het overal. Ik volg namelijk bloggers en tweeters en LinkedIn.

Dus ik ben ook op de hoogte van dit laatste nieuwtje. En ik las het terwijl ik zat.

De mens is gemaakt om te lopen. Zitten maakt ziek. Wie zijn dagelijkse tienduizend stappen niet telt, kan zijn gezonde oude dag wel vergeten. Tegenwoordig kan ik makkelijker dan ooit met mijn telefoon meten hoe ongezond mijn gedrag is geworden doordat ik de hele tijd met mijn telefoon in de weer ben. Ik zit me een ongans te zitten. Overal staan stoelen waar je je werk kunt gaan zitten uitstellen. Kijk om je heen en tel de mensen die níet met hun vette vingers in een scherm zitten te prikken.

Er gebeuren vreemde dingen met het tijd-ruimte continuüm tussen het moment dat ik ‘aan de slag ga’ en het moment dat ik begin met mijn werk. Wat voelt als ‘eventjes mijn mail checken’ ontaard moeiteloos in anderhalf uur binge-surfen. Wat is jouw opstartritueel? Nu.nl? Even je Farm aframen? Crush je Candy of Feud je woord? Ik ga niet beweren dat vroeger alles beter was want ik vind Buienradar top. Maar ik hoef écht niet te weten of het gaat regenen als ik net zit om aan het werk te gaan. Ik fop mijzelf met een gevoel van productiviteit. Want mijn Facebookstream doorkammen naar iets interessants om te tweeten is best een inspannende hersentaak. Alleen kom ik er geen steek mee verder.

Wat is eigenlijk de evolutionaire functie van al dat uitstellen? Het moet toch een reden hebben waarom we het doen. Niet alleen nu maar altijd al. De mensen in de achttiende eeuw die elkaar ellenlange gekalligrafeerde brieven schreven, deden dat heus niet omdat het hun werk was. Ze hadden gewoon lastige shit uit te vinden zoals het licht, de telefoon of de file. Maar daar hadden ze geen zin in, dus gingen ze brieven schrijven.

Uitstellen is de rem op de exponentiële ontwikkeling van de mensheid. Zonder uitstelgedrag waren we allang ten onder gegaan aan ons eigen succes. Dinosaurussen stelden nooit uit. Die gingen altijd meteen ‘zur Sache’. Maar kijk eens waar ze nú zijn, de vlijtige dino’s. Voel je dus niet schuldig als je jezelf weer eens lostrekt uit de kleverige draden van het social web. Weet dat je de mensheid een plezier hebt gedaan door niets briljants uit te vinden, even geen start-up bent begonnen of een quantumcomputer hebt gebouwd. Waar je je wel schuldig over moet voelen is dat je het zittend hebt gedaan. Want van zitten word je ziek.