Zijlstra: ‘Komt goed met hbo’

Staatssecretaris Zijlstra begrijpt de zorgen over het hbo, maar is toch optimistisch: er is een cultuuromslag gaande en de accreditatie wordt nog strenger.

De aanhoudende kritiek op de kwaliteit van het hbo is “een logische consequentie” van zijn beleid, schrijft Zijlstra aan de Tweede Kamer. Nu de lat verder omhoog gaat, zullen niet alle opleidingen er zomaar meer overheen komen.

Dit voorjaar zal hij een nieuw wetsvoorstel over strengere accreditatie naar de Tweede Kamer te sturen. Daarin wordt onder meer vastgelegd dat soortgelijke opleidingen in het vervolg – net als vroeger in het hbo – door dezelfde visitatiecommissie worden beoordeeld. Daardoor wordt het makkelijker om hun niveau te vergelijken.

Verder wil Zijlstra wettelijk vastleggen dat hij bij een hogeschool of universiteit kan ingrijpen als er dingen misgaan. Maar Zijlstra benadrukt dat een “cultuuromslag” bij docenten, management en externe beoordelaars “minsten zo belangrijk” is als het aanpassen van de wet.

Iedereen die op Youtube komt, heeft weleens een TED-filmpje gezien, denkt Rob Speekenbrink, adviseur online media van de TU. “Alleen, de meesten realiseren het zich niet. Het praatje van sir Ken Robinson over het nieuwe onderwijs bijvoorbeeld, waarin hij de huidige staat van het onderwijs op een humoristische manier vergelijkt met de klimaatcrisis.” Begint er niks te dagen? Oók niet raar. Het fenomeen bestaat pas anderhalf jaar in Nederland. TED, een afkorting voor Technology, Entertainment & Design, ontstond in 1984 in Amerika en is sindsdien uitgewaaierd over de hele wereld. De opzet: in praatjes van maximaal achttien minuten vertellen persoonlijkheden uit die drie werelden over wat hen bezighoudt – meteen live gestreamd via internet. Geen egostreling, maar puur idealisme: wie meedoet aan TED, gelooft dat nieuwe ideeën en zienswijzen de houding en levens van anderen kunnen veranderen, en daarmee uiteindelijk de wereld. Gratis kennis en inspiratie van de meest geïnspireerde denkers, voor iedereen die daarvoor openstaat.

Rotterdam en Amsterdam hielden al TED-events onder de noemer TEDx, voor lokale, zelfstandige afgeleiden. Het kostte Speekenbrink en een aantal collega’s even wat moeite – “Niet iedereen zag meteen het belang voor de TU” -, maar op 7 november staat de eerste Delftse editie in de Aula. In samenwerking met gemeente Delft, multidisciplinair bureau Fabrique en internetbureau TamTam trouwens, om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken. Het thema: Creating history. Delftser kan niet, denkt Speekenbrink. Vanwege het rijke verleden van de stad en de impact die dat heeft gehad op de Delftse en Nederlandse samenleving, maar ook om wat er nu én in de toekomst gebeurt in Delft. “We schrijven nu geschiedenis.” Nee, sprekers hebben ze nog niet. “We nodigen zelf mensen uit, maar staan open voor suggesties.”

Klinkt als een gevaarlijke verslaving, dat TED.com, een soort
dumpenmaar.nl voor intellectuelen. Voor je het weet, zit je er uren achter. Dat valt bij Speekenbrink tot nu toe wel mee. “Ik zit misschien een half uur per week praatjes te kijken”, zegt hij. De live evenementen vindt hij stukken leuker. “Het is iets heel anders dan een gewoon congres, waar bedrijven meestal producten aanprijzen. Hier gaat het echt om de inhoud; om de praatjes en wíe ze houdt.” De pauzes tussen de praatjes zijn bewust lang, zodat het publiek en de sprekers met elkaar in gesprek kunnen. “Dat is een wezenlijk onderdeel van het evenement.”

Lijkt verdacht veel op Pecha Kucha trouwens. Dat van oorsprong Japanse evenement geeft ook een paar minuten spreektijd aan iedereen met een interessant verhaal, en bestaat al wel in Delft. “Dat lijkt meer op een ‘elevatorpitch’, waarbij het ook om een product kan gaan”, volgens Speekenbrink. TED levert bovendien veel grotere namen af, als Al Gore en Jane Goodall.

Hartstikke leuk. Allemaal komen dus? “Nou, dat bepalen wij”, zegt Speekenbrink. De organisatie wenst namelijk óók uitsluitend inspirerend publiek op TED. “Als je wilt komen, moet je dat eerst kenbaar maken via een soort online sollicitatie. Zo kunnen wij een selectie maken waarin verschillende vakgebieden vertegenwoordigd zijn; een doorsnede maken van de maatschappij.”

Een hoop moeite voor de gemiddelde mens die gewoon een inspirerende dag wil beleven, zou je zeggen. Hebben die wel zin in zo’n hele ‘sollicitatieprocedure’? “Als dat ze al teveel is, behoren ze niet tot de doelgroep”, lacht de organisator. Zelf heeft hij zo’n procedure al meerdere malen doorlopen. Het loont, vindt hij. “Bij TEDxRotterdam zag ik een praatje van de voormalig directeur van DOK Delft, Eppo van Nispen, over bibliotheken en het nieuwe, digitale lezen. Die man is zó’n verschijning op het podium, daar krijg je gewoon energie van.”

Volg TedxDelft via Twitter of meld je aan: twitter.com/tedxdelft. Alvast een voorproefje?

www.ted.com