‘In zichzelf gekeerde dj is niet leuk om te zien’

Studenten industrieel ontwerpen Ben van Wijk en Tim Janssen wonnen vorige week onder de naam Apenstreken de dj-contest voor het Zomerfestival op 10 juni. Daar mogen ze draaien. “We moeten vaker letten op hoe we ons profileren”, vertelt Van Wijk.

Wat voor stijl draaien jullie?

“We mixen platen aan elkaar die we gedownload hebben. We begonnen drie jaar geleden met house, nu is het techhouse. Dat is minimalistischer muziek, abstracter en rustiger dan house. Het is een middenweg tussen techno en gewone house. We maken zelf nog geen muziek. Dat is ook totaal iets anders dan wat we tot nu toe gedaan hebben. Maar nu we een jaar lang in de dj-studio van het cultuurcentrum mogen, hebben we daar wel een kans voor.”

Apenstreken is een trio, maar jullie deden met zijn tweeën mee aan de dj-contest. Hoe zit dat?

“We willen Gilbert Smink, ook TU-student, aansporen om weer met ons mee te doen. Hij draait de laatste tijd niet vaak meer. Maar met zijn drieën kunnen we meer afwisselen. We draaien altijd back to back, om de beurt. Gilbert draait rustiger dan ik, Tim juist harder. Met zijn drieën kunnen we een breder muziekspectrum beslaan. Zo kun je je set opbouwen, steeds harder naar de climax toe, om mensen aan het dansen te krijgen.”

Hoe is het om op zo’n podium te staan?

“Het ergste dat mis kan gaan is dat platen niet gelijk lopen en van elkaar weglopen. Dat hoort het publiek ook, het vloekt. Bij de dj-contest ging het allemaal lekker, liep alles mooi in elkaar over. Als je dat merkt, kun je meer ontspannen en zelf meedoen met de muziek. Eigenlijk doen we dat nooit, want je staat je zo te concentreren. Maar het is niet leuk om te kijken naar iemand die helemaal in zichzelf gekeerd met een koptelefoon op zijn hoofd stil staat. We moeten vaker letten op hoe we ons profileren.”

Klagen je huisgenoten niet over de herrie die jullie maken?

“Ik woon met Tim in een huis met nog vier anderen. We maken allemaal herrie en met repeteren staat de muziek niet harder dan als je normaal muziek draait. We repeteren met onze eigen cd-spelers. We hadden er vier staan en een mixer, maar met de Kerst is alles gestolen. Inmiddels hebben we weer twee cd-spelers en binnenkort kopen we een nieuwe mixer.”

Je studeert industrieel ontwerpen. Als je zou mogen kiezen uit twee uitersten, welke wordt het dan: ontdekt worden op het Zomerfestival en daarna een grote carrière als dj, of je studie afmaken en een ongewisse toekomst tegemoet gaan als ontwerper.

“Tot nu toe is het vooral een hobby geweest, al hebben we de laatste tijd steeds meer optredens. Het zou leuk zijn als we het als bijbaantje zouden kunnen hebben, maar mijn studie lijkt me een veiliger keuze.”

Naast een optreden op het Zomerfestival hebben jullie een masterclass van dj Leroy Styles gewonnen. Wat hoop je van hem te leren?

“Het is maar één middagje, dus ik zou al heel blij zijn met wat tips, die je in veel situaties kunt gebruiken.”

Zomerfestival, vrijdag 10 juni 16.00 tot 04.00 uur op het terrein van sport & cultuur met optredens van o.a. Go back to the Zoo, de Opposites, Dazzled Kid, Balthazar, Schradinova (van Room Eleven). Apenstreken draait back to back met dj Leroy Styles.