Zhuo-ming Shia beste afstudeerder

Zhuo-ming Shia (faculteit Bouwkunde) is donderdag verkozen tot beste afstudeerder van de TU Delft 2021. Hij kreeg, net als de andere genomineerden, een hoog cijfer van de examencommissie. Shia ontwierp een sociaal verantwoord proces voor woningontwerp in Addis Abeba (Ethiopië).

v.l.n.r. Prof.dr. Rob Mudde, Dr.ir. Nelson Mota, ir. Zhuo-ming Shia, Prof.ir. Dick van Gameren, Cindy de Visser. (Foto: TU Delft)

De TU Delft Best Graduate Award Ceremony wordt elk jaar georganiseerd door het Universiteitsfonds Delft. Donderdagmiddag was er een live uitzending vanuit de Aula. De acht beste afstudeerders (één van elke faculteit) presenteerden hun afstudeerscriptie en vertelden het persoonlijke verhaal achter hun onderzoek.

In het ontwerpproces van Shia worden al vroeg de gebruikers/bewoners betrokken. “Architectuur is geweldig, maar als architecten moeten we ons wel bezighouden met de meest urgente problemen in de samenleving”, zegt hij in een interview op de TU Delft website. “Het mag nooit alleen maar gaan om lucratieve projecten die interessant zijn voor de architect.” Zijn voorgestelde methode is bedoeld voor massawoningbouw, maar met ruimte voor maatwerk. Zelf ervoer hij in Beijing hoe door de toenemende behoefte aan woningen, appartementsgebouwen steeds verder van de stad komen te liggen. Mensen moeten ver weg verhuizen van hun sociale verbanden en dat heeft grote impact op de levensstandaard.

De andere genomineerden waren: Eduardo Gutiérrez Prieto (3mE); Friederike Nintzel (TNW); Riel Bessai (IO); Rico Herzog (TBM); Sarah Hanos (CiTG); Marianne Schaaphok (EWI); en Bart Duisterhof (L&R).

Eindredacteur Dorine van Gorp

d.vangorp@tudelft.nl