Zesduizend uur zweven

De ‘TU’, het vlaggenschip van de Delftsche Studenten Aeroclub (DSA), maakte onlangs zijn eerste testvluchten na een grondige inspectie.

Maandenlang sleutelden studenten van DSA aan de ‘TU’, een 31 jaar oud zweefvliegtuig van het type Janus C. Ze haalden alle bewegende onderdelen van het toestel uit elkaar en checkten elk schroefje en elk moertje.

“Het toestel had er al zesduizend vlieguren opzitten en dan is zo’n onderhoudsprogramma verplicht”, zegt L&R-student Gregory Spirlet, die leiding gaf aan het onderhoud. “‘TU’ mag nu weer zesduizend uur vliegen.”

De Studenten van DSA, die negen toestellen hebben op vliegveld Terlet (bij Arnhem), hebben met de fabrikant van het toestel besproken hoe ze de revisie moesten uitvoeren. Een standaard protocol was er niet omdat de fabrikant nooit had gedacht dat het toestel zoveel vlieguren zou maken.

Delta-redacteur Tomas van Dijk vloog mee.