​Zes miljoen euro voor Delftse onderzoekers

Drie onderzoekers van de TU Delft hebben een ERC Consolidator Grant toegekend gekregen. Met deze Europese onderzoeksbeurzen van elk twee miljoen euro kunnen zij een vijfjarig project financieren.

De Delftse uitverkorenen zijn Louis de Smet, Lucia Nicola en Gary Steele. De ERC Consolidator Grant stelt ze in staat om hun onderzoeksgroep te versterken.

Louis de Smet, universitair docent bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW), gaat zijn beurs gebruiken voor onderzoek naar ultradunne polymeerlaagjes waarmee hij voedingsstoffen uit afvalwater wil terugwinnen. Dat gebeurt door scheidingsprocessen in aanwezigheid van een elektrisch veld. In zijn onderzoeksprogramma kijkt De Smet vooral naar fosfaat, omdat alle levensvormen het beperkt beschikbare fosfor nodig hebben.

Lucia Nicola, onderzoeker bij 3mE, gaat zich richten op wrijving en slijtage. Die twee zorgen voor kostenposten die met smering zijn te voorkomen. Nicola zal kijken naar metaalwrijving en smering, van het atomaire tot het macroscopische niveau. Ze kiest daarbij voor koper en multilaags-grafeen.

Gary Steele houdt zich bij TNW bezig met optomechanica, een vakgebied dat met licht mechanische beweging wil detecteren en controleren. Steele wil de beweging van een membraan koppelen aan quantum microgolf-licht in een supergeleidende holte. Met zo’n nieuw optomechanisch systeem zijn quantumsuperposities van macroscopische objecten te creëren en onderzoeken.