Wetenschap
Wetenschappers aan de wereldtop

Zeldzaam veel geld voor twee Delftse onderzoeksconsortia

Voor het eerst reikte de NWO vrijdag de Summit Grants uit: grote sommen geld bedoeld voor onderzoeksgroepen aan de wereldtop. 75,4 miljoen ervan is voor twee Delftse projecten.

De Summit Grant is bedoeld voor wetenschappers aan de wereldtop of op het randje daarvan. 'Summit' betekent dan ook 'top' in het Nederlands. (Foto: Pxhere)

Voor vijf onderzoeksgroepen was er vrijdag goed nieuws, toen demissionair minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) hen een uitzonderlijk hoge miljoenenfinanciering voor een heel decennium uitreikte. In totaal is er 174 miljoen euro gemoeid met de investering, verdeeld over vijf projecten van verschillende Nederlandse universiteiten, meldt de NWO.

Deze Summit Grant is in het leven geroepen om de aansluiting met de wereldtop te kunnen maken of behouden. De beurzen zijn bedoeld voor wetenschappelijke consortia die al tot de absoute wereldtop behoren, of de sprong ernaartoe met deze miljoenen kunnen maken, aldus de NWO op haar website. Het geeft de onderzoekers ‘rust en ruimte om te werken aan veelbelovende wetenschappelijke onderzoeksprogramma’s en oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen’, aldus Dijkgraaf op X na de uitreiking vrijdag. Van de vijf uitverkoren projecten zijn er twee verbonden aan de TU Delft.

Levende, synthetische cel

Zo krijgt het onderzoek Evolf (Evolving Life from Nonlife), geleid door hoogleraren Cees Dekker en Gijsje Koenderink, 40 miljoen euro overheidsgeld. Op X schrijft Dekker dat het project als doel heeft ‘enkele van de grootste vragen’ te beantwoorden. Om dat te doen, wil het team een levende synthetische cel bouwen die autonoom kan repliceren, communiceren en evolueren. Dat doen Dekker en Koenderink met een groep van 31 hoofdonderzoekers van verschillende universiteiten en meer dan honderd andere wetenschappers, aldus Dekker.

Daarnaast gaat er 35,4 miljoen euro naar QuTech, naar een onderzoeksconsortium van de TU Delft en de Universiteit Leiden over de fundamentele grenzen van quantummechanica. Lieven Vandersypen, hoofdaanvrager en wetenschappelijk directeur, zegt op de website van het quantuminstituut dat er nog ‘grote hiaten in ons begrip’ over quantumtheorie zijn. Met een zorgvuldig samengesteld consortium van experts moeten die in de komende tien jaar worden beantwoord.

Ook gaat er geld naar onderzoek naar opheldering van terugkoppelingsmechanismen in klimaatverandering (Universiteit Utrecht), onderzoek naar regeneratieve geneeskunde (UMC Utrecht) en onderzoek naar sociale cohesie (Rijksuniversiteit Groningen). Zij krijgen respectievelijk 30,6 miljoen euro, 37,5 miljoen euro en 30,6 miljoen euro. Net als aan de Delftse projecten, doen ook hier wetenschappers van andere universiteiten aan mee.

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl