Zeewater als energiebron

Hoe ontwerp je als student een betaalbare energiecentrale die warmteverschillen in zeewater omzet in energie? Plan één: vraag de hele TU om mee te denken.

Een team van vier masterstudenten van verschillende faculteiten roept wetenschappers en studenten op om hen te helpen bij het oplossen van een wetenschappelijk probleem. Ze werken zelfs aan een prijsvraag. De vier hopen zo voor te blijven op Lockheed Martin, dat ook zoekt naar een betaalbare manier om energie te halen uit zeewater.

De studenten doen hun onderzoek in het kader van de Design Challenge. Die is dit jaar voor het eerst in het leven geroepen om te experimenteren met interfacultaire masterprogramma’s. De studenten krijgen de mogelijkheid een bestaand probleem niet alleen te analyseren, maar ook echt aan een oplossing te werken. Deze groep doet dat in opdracht van een energiebedrijf.

Volgens de teamleider, Jody Verpoort (TBM), zoekt de wetenschap al dertig jaar naar een betaalbare manier om energie te halen uit warmteverschillen in oceaanwater. Als het de studenten lukt een bruikbaar ontwerp te maken van een energiecentrale waarin dit mogelijk is, is het energiebedrijf van plan dat te realiseren op Curaçao. De studenten moeten eind januari met hun plan komen. De andere studenten van Verpoorts groep komen van de faculteiten 3mE, TBM en L&R.

Naast bovengenoemde groep studenten, doen nog twee groepjes mee aan de Design Challenge. Zij houden zich bezig met ict-gerelateerde opdrachten.