Campus

‘Ze denken nog steeds dat ik achttien ben’

Het is nog geen twee jaar geleden dat ze afstudeerde aan de Kleinkunstacademie. Toch heeft de in Delft geboren en getogen Ricky Koole al een hele staat van dienst.

Ze stond in het theater met Karin Bloemen, Adelheid Roosen en Leoni Jansen. Vorig jaar was ze in de bioscoop te zien in ‘De Jurk’ van Alex van Warmerdam. En nu trekt ze weer de aandacht met een rol in ‘De Kersenpluk’. ,,Film zou ik altijd wel willen blijven doen, als dat zou kunnen – en als dat mag van Nederland.”

,,Ik ben er wel door overvallen”, zegt Ricky Koole. ,,Dat ik meteen zulke geweldige dingen kon doen. Daar ben ik ook best wel trots op. En dat ik met mensen heb gewerkt die ik leuk en inspirerend vind. Voor mijn stage speelde ik mee in ‘Niet Gesnoeid’, samen met Karin Bloemen, Adelheid Roosen en Leoni Jansen. Dat was echt een hoogtepunt. Als je van de Kleinkunstacademie afkomt is dat de ideale stage. Het was een hele grote voorstelling. Er kwamen veel mensen naar kijken en het is ook op televisie geweest.”

Sommigen schenen verrast dat ze zoiets kon, vertelt ze. Ze werd zelfs een beetje geïntroduceerd als het nieuwe ‘kleinkunst jonge meisje’. Amper 22 jaar had ze zich geen betere start kunnen dromen. En vlak erna een niet zo’n grote, maar wel prominente rol in ‘De Jurk’ als een plattelandsmeisje dat in haar slaapkamer bezoek krijgt van een verknipte treinconducteur. Toen ze auditie deed bij Van Warmerdam was ze nog aan het repeteren voor ‘Niet Gesnoeid’.

Het lijkt alsof ze zomaar van het ene in het andere rolt. Haar voorkomen heeft daar beslist mee te maken, maar er komt natuurlijk meer bij te kijken. ,,Ik heb lang gedacht dat ik het goeie type ben, het jonge Hollandse meisje. Na een tijdje dacht ik: ik heb een hoop dingen gewoon goed gedaan. En ik ben niet vervelend om mee te werken. Anders word ik niet nog een keer gevraagd. Natuurlijk heb ik veel geluk gehad, maar ik heb er ook hard voor gewerkt.”

Toch is Koole nog niet overtuigd van haar talent. Eigenlijk weet ze niet eens was dat is. Zingen vond ze altijd al leuk, maar lange tijd dacht ze dat dit iets is voor bijzondere mensen. Op haar zestiende heeft ze uiteindelijk de stap gewaagd. Ze meldde zich aan bij een jeugdtheaterschool. Nadat ze op het Hugo Grotius slaagde voor het vwo werd ze bijna tot haar eigen verbazing aangenomen op de Kleinkunstacademie in Amsterdam.


Leergierig

,,Soms vind ik mezelf onuitstaanbaar dat ik zo betweterig kan zijn”, antwoordt ze op de vraag naar haar goede en slechte kanten. ,,Ik durf vaak niet genoeg. Gelukkig lukt dat steeds beter. Ik heb wel een goede stem. Ik moet er nog veel aan doen, maar ik zou goed kunnen leren zingen. Waar ik ook goed in ben is nadenken. En ik ben leergierig. Als je dat bent, heb je vanzelf motivatie en sta je constant open voor iets nieuws. Doorzettingsvermogen is ook essentieel. En dat je naar jezelf kunt luisteren, anders verdwaal je.”

Zoals ze het nu kan beoordelen ligt haar hart het meest bij theater. Op het ogenblik speelt ze op basisscholen mee in de jeugdtheatervoorstelling ‘Stippie en Jan’, naar een boek van Patsy Backx. Maar ze voelt zich op een filmset ook zeer prettig. ,,Film zou ik altijd wel willen blijven doen, als dat zou kunnen – en als dat mag van Nederland. Er worden hier natuurlijk niet zoveel filmsgemaakt. Ze zitten ook niet elke keer op dezelfde hoofdrolspeelster te wachten.”

Momenteel is ze te zien in ‘De Kersenpluk’ van Arno Kranenborg. De film is gesitueerd op het Drentse platteland in de jaren zeventig. Hij gaat over een puberjongen die tijdens de zomervakantie zijn opa komt helpen met de kersenpluk. Ricky Koole speelt Marie de dienstmeid waarop de schuchtere jongen verliefd is. Zijn gevoelens blijven onbeantwoord, want ze is in de greep van de plaatselijke dorpsvlegel.

Binnenkort verschijnen er nog twee films waarin Koole een rol heeft. Ze doet mee in de eerste lange speelfilm van Paul en Menno de Nooijer, bekend van hun animaties. Verder is ze te zien in ‘All Stars’, een ‘voetbalfilm’ van Jean van der Velde, met onder meer Danny de Munck en Antonie Kamerling. Daarin is ze een schaatster die we onder andere zien in een seksscène. Nee, niet op het ijs, maar in de auto. ,,Volgens mij is hij wel grappig”, zegt ze. ,,Dat ik een schaatser ben, zegt wel iets over de reden waarom ik ben gevraagd. Ik speel weer zo’n typische Hollandse meid.”


Hoogtepunt

Naar aanleiding van ‘De Kersenpluk’ noemde filmrecensent Peter Steinz haar in NRC Handelsblad ‘het Rubensiaanse meisje: vroegrijp en onvolwassen’. Ze geeft te kennen dat in alle interviews en recensies iets wordt geschreven over haar uiterlijk. ,,Er wordt vaak gezegd dat ik zo’n Hollandse deerne ben. En ze vinden me àltijd ‘Rubensiaans’. Dat vind ik geen compliment. Dat soort vrouwen zijn toch echt dikker dan ik. Wat ik wel geweldig vond was een stukje over ‘De Jurk’ in de videorubriek van de Playboy. Er stond: ‘De prachtig gebouwde Ricky Koole trekt goddank de jurk uit’. Dat vond ik een hoogtepunt uit mijn carrière”, grapt ze.

Bang dat ze misschien altijd dezelfde rollen moet spelen is ze niet. Nuchter erkent ze dat het hoort bij de film dat acteurs voor bepaalde rollen worden gecast. ,,Tot nu toe heb ik er veel kansen door gekregen”, zegt ze. ,,Ik heb me wel geërgerd aan het feit dat mensen me altijd vijf jaar jonger schatten. Ze denken nog steeds dat ik achttien ben. Maar dat verandert wel. Ik word vanzelf ouder, dus dat jonge meisje zal ik niet altijd hoeven spelen.”


Naakt

Grote voorbeelden heeft Koole niet voor ogen. Toch heeft ze wel wat met de grote drie die zo lang het gezicht bepaalden van de Nederlandse film: Willeke van Ammelrooy, Monique van de Ven en Renée Soutendijk. Ze noemt met name Monique van de Ven. Ze lijkt ook wel wat op haar, niet alleen doordat ze blond is, maar ook doordat ze dezelfde rondborstigheid uitstraalt. ,,Ja, dat hoor ik wel vaker. Dat vind ik niet erg, want ze is hartstikke goed. Volgens mij is het ook een leuk mens. Maar ze staat niet in het theater en zingt evenmin. Dus daar ga je al. Dat wil ik wèl blijven doen.”

Zien we haar nog zonder jurk in de Playboy? ,,Nou, niet. Toen ik dat zinnetje las, dacht ik er wel aan: toch even bellen! Misschien kun je er veel geld mee verdienen”, lacht ze. ,,Ik ben niet tegen bloot en vind het ook niet eng. In bijna al die films ben ik ook al naakt. Ik heb alleen geen zin om in garages en vrachtwagens te hangen.”

‘De Kersenpluk’ van Arno Kranenborg draait deze week in het Haags Filmhuis, do. t/m zo. 19.15 uur, zo. ook 14.00 uur.

,,,

Het is nog geen twee jaar geleden dat ze afstudeerde aan de Kleinkunstacademie. Toch heeft de in Delft geboren en getogen Ricky Koole al een hele staat van dienst. Ze stond in het theater met Karin Bloemen, Adelheid Roosen en Leoni Jansen. Vorig jaar was ze in de bioscoop te zien in ‘De Jurk’ van Alex van Warmerdam. En nu trekt ze weer de aandacht met een rol in ‘De Kersenpluk’. ,,Film zou ik altijd wel willen blijven doen, als dat zou kunnen – en als dat mag van Nederland.”

,,Ik ben er wel door overvallen”, zegt Ricky Koole. ,,Dat ik meteen zulke geweldige dingen kon doen. Daar ben ik ook best wel trots op. En dat ik met mensen heb gewerkt die ik leuk en inspirerend vind. Voor mijn stage speelde ik mee in ‘Niet Gesnoeid’, samen met Karin Bloemen, Adelheid Roosen en Leoni Jansen. Dat was echt een hoogtepunt. Als je van de Kleinkunstacademie afkomt is dat de ideale stage. Het was een hele grote voorstelling. Er kwamen veel mensen naar kijken en het is ook op televisie geweest.”

Sommigen schenen verrast dat ze zoiets kon, vertelt ze. Ze werd zelfs een beetje geïntroduceerd als het nieuwe ‘kleinkunst jonge meisje’. Amper 22 jaar had ze zich geen betere start kunnen dromen. En vlak erna een niet zo’n grote, maar wel prominente rol in ‘De Jurk’ als een plattelandsmeisje dat in haar slaapkamer bezoek krijgt van een verknipte treinconducteur. Toen ze auditie deed bij Van Warmerdam was ze nog aan het repeteren voor ‘Niet Gesnoeid’.

Het lijkt alsof ze zomaar van het ene in het andere rolt. Haar voorkomen heeft daar beslist mee te maken, maar er komt natuurlijk meer bij te kijken. ,,Ik heb lang gedacht dat ik het goeie type ben, het jonge Hollandse meisje. Na een tijdje dacht ik: ik heb een hoop dingen gewoon goed gedaan. En ik ben niet vervelend om mee te werken. Anders word ik niet nog een keer gevraagd. Natuurlijk heb ik veel geluk gehad, maar ik heb er ook hard voor gewerkt.”

Toch is Koole nog niet overtuigd van haar talent. Eigenlijk weet ze niet eens was dat is. Zingen vond ze altijd al leuk, maar lange tijd dacht ze dat dit iets is voor bijzondere mensen. Op haar zestiende heeft ze uiteindelijk de stap gewaagd. Ze meldde zich aan bij een jeugdtheaterschool. Nadat ze op het Hugo Grotius slaagde voor het vwo werd ze bijna tot haar eigen verbazing aangenomen op de Kleinkunstacademie in Amsterdam.


Leergierig

,,Soms vind ik mezelf onuitstaanbaar dat ik zo betweterig kan zijn”, antwoordt ze op de vraag naar haar goede en slechte kanten. ,,Ik durf vaak niet genoeg. Gelukkig lukt dat steeds beter. Ik heb wel een goede stem. Ik moet er nog veel aan doen, maar ik zou goed kunnen leren zingen. Waar ik ook goed in ben is nadenken. En ik ben leergierig. Als je dat bent, heb je vanzelf motivatie en sta je constant open voor iets nieuws. Doorzettingsvermogen is ook essentieel. En dat je naar jezelf kunt luisteren, anders verdwaal je.”

Zoals ze het nu kan beoordelen ligt haar hart het meest bij theater. Op het ogenblik speelt ze op basisscholen mee in de jeugdtheatervoorstelling ‘Stippie en Jan’, naar een boek van Patsy Backx. Maar ze voelt zich op een filmset ook zeer prettig. ,,Film zou ik altijd wel willen blijven doen, als dat zou kunnen – en als dat mag van Nederland. Er worden hier natuurlijk niet zoveel filmsgemaakt. Ze zitten ook niet elke keer op dezelfde hoofdrolspeelster te wachten.”

Momenteel is ze te zien in ‘De Kersenpluk’ van Arno Kranenborg. De film is gesitueerd op het Drentse platteland in de jaren zeventig. Hij gaat over een puberjongen die tijdens de zomervakantie zijn opa komt helpen met de kersenpluk. Ricky Koole speelt Marie de dienstmeid waarop de schuchtere jongen verliefd is. Zijn gevoelens blijven onbeantwoord, want ze is in de greep van de plaatselijke dorpsvlegel.

Binnenkort verschijnen er nog twee films waarin Koole een rol heeft. Ze doet mee in de eerste lange speelfilm van Paul en Menno de Nooijer, bekend van hun animaties. Verder is ze te zien in ‘All Stars’, een ‘voetbalfilm’ van Jean van der Velde, met onder meer Danny de Munck en Antonie Kamerling. Daarin is ze een schaatster die we onder andere zien in een seksscène. Nee, niet op het ijs, maar in de auto. ,,Volgens mij is hij wel grappig”, zegt ze. ,,Dat ik een schaatser ben, zegt wel iets over de reden waarom ik ben gevraagd. Ik speel weer zo’n typische Hollandse meid.”


Hoogtepunt

Naar aanleiding van ‘De Kersenpluk’ noemde filmrecensent Peter Steinz haar in NRC Handelsblad ‘het Rubensiaanse meisje: vroegrijp en onvolwassen’. Ze geeft te kennen dat in alle interviews en recensies iets wordt geschreven over haar uiterlijk. ,,Er wordt vaak gezegd dat ik zo’n Hollandse deerne ben. En ze vinden me àltijd ‘Rubensiaans’. Dat vind ik geen compliment. Dat soort vrouwen zijn toch echt dikker dan ik. Wat ik wel geweldig vond was een stukje over ‘De Jurk’ in de videorubriek van de Playboy. Er stond: ‘De prachtig gebouwde Ricky Koole trekt goddank de jurk uit’. Dat vond ik een hoogtepunt uit mijn carrière”, grapt ze.

Bang dat ze misschien altijd dezelfde rollen moet spelen is ze niet. Nuchter erkent ze dat het hoort bij de film dat acteurs voor bepaalde rollen worden gecast. ,,Tot nu toe heb ik er veel kansen door gekregen”, zegt ze. ,,Ik heb me wel geërgerd aan het feit dat mensen me altijd vijf jaar jonger schatten. Ze denken nog steeds dat ik achttien ben. Maar dat verandert wel. Ik word vanzelf ouder, dus dat jonge meisje zal ik niet altijd hoeven spelen.”


Naakt

Grote voorbeelden heeft Koole niet voor ogen. Toch heeft ze wel wat met de grote drie die zo lang het gezicht bepaalden van de Nederlandse film: Willeke van Ammelrooy, Monique van de Ven en Renée Soutendijk. Ze noemt met name Monique van de Ven. Ze lijkt ook wel wat op haar, niet alleen doordat ze blond is, maar ook doordat ze dezelfde rondborstigheid uitstraalt. ,,Ja, dat hoor ik wel vaker. Dat vind ik niet erg, want ze is hartstikke goed. Volgens mij is het ook een leuk mens. Maar ze staat niet in het theater en zingt evenmin. Dus daar ga je al. Dat wil ik wèl blijven doen.”

Zien we haar nog zonder jurk in de Playboy? ,,Nou, niet. Toen ik dat zinnetje las, dacht ik er wel aan: toch even bellen! Misschien kun je er veel geld mee verdienen”, lacht ze. ,,Ik ben niet tegen bloot en vind het ook niet eng. In bijna al die films ben ik ook al naakt. Ik heb alleen geen zin om in garages en vrachtwagens te hangen.”

‘De Kersenpluk’ van Arno Kranenborg draait deze week in het Haags Filmhuis, do. t/m zo. 19.15 uur, zo. ook 14.00 uur.

Het is nog geen twee jaar geleden dat ze afstudeerde aan de Kleinkunstacademie. Toch heeft de in Delft geboren en getogen Ricky Koole al een hele staat van dienst. Ze stond in het theater met Karin Bloemen, Adelheid Roosen en Leoni Jansen. Vorig jaar was ze in de bioscoop te zien in ‘De Jurk’ van Alex van Warmerdam. En nu trekt ze weer de aandacht met een rol in ‘De Kersenpluk’. ,,Film zou ik altijd wel willen blijven doen, als dat zou kunnen – en als dat mag van Nederland.”

,,Ik ben er wel door overvallen”, zegt Ricky Koole. ,,Dat ik meteen zulke geweldige dingen kon doen. Daar ben ik ook best wel trots op. En dat ik met mensen heb gewerkt die ik leuk en inspirerend vind. Voor mijn stage speelde ik mee in ‘Niet Gesnoeid’, samen met Karin Bloemen, Adelheid Roosen en Leoni Jansen. Dat was echt een hoogtepunt. Als je van de Kleinkunstacademie afkomt is dat de ideale stage. Het was een hele grote voorstelling. Er kwamen veel mensen naar kijken en het is ook op televisie geweest.”

Sommigen schenen verrast dat ze zoiets kon, vertelt ze. Ze werd zelfs een beetje geïntroduceerd als het nieuwe ‘kleinkunst jonge meisje’. Amper 22 jaar had ze zich geen betere start kunnen dromen. En vlak erna een niet zo’n grote, maar wel prominente rol in ‘De Jurk’ als een plattelandsmeisje dat in haar slaapkamer bezoek krijgt van een verknipte treinconducteur. Toen ze auditie deed bij Van Warmerdam was ze nog aan het repeteren voor ‘Niet Gesnoeid’.

Het lijkt alsof ze zomaar van het ene in het andere rolt. Haar voorkomen heeft daar beslist mee te maken, maar er komt natuurlijk meer bij te kijken. ,,Ik heb lang gedacht dat ik het goeie type ben, het jonge Hollandse meisje. Na een tijdje dacht ik: ik heb een hoop dingen gewoon goed gedaan. En ik ben niet vervelend om mee te werken. Anders word ik niet nog een keer gevraagd. Natuurlijk heb ik veel geluk gehad, maar ik heb er ook hard voor gewerkt.”

Toch is Koole nog niet overtuigd van haar talent. Eigenlijk weet ze niet eens was dat is. Zingen vond ze altijd al leuk, maar lange tijd dacht ze dat dit iets is voor bijzondere mensen. Op haar zestiende heeft ze uiteindelijk de stap gewaagd. Ze meldde zich aan bij een jeugdtheaterschool. Nadat ze op het Hugo Grotius slaagde voor het vwo werd ze bijna tot haar eigen verbazing aangenomen op de Kleinkunstacademie in Amsterdam.


Leergierig

,,Soms vind ik mezelf onuitstaanbaar dat ik zo betweterig kan zijn”, antwoordt ze op de vraag naar haar goede en slechte kanten. ,,Ik durf vaak niet genoeg. Gelukkig lukt dat steeds beter. Ik heb wel een goede stem. Ik moet er nog veel aan doen, maar ik zou goed kunnen leren zingen. Waar ik ook goed in ben is nadenken. En ik ben leergierig. Als je dat bent, heb je vanzelf motivatie en sta je constant open voor iets nieuws. Doorzettingsvermogen is ook essentieel. En dat je naar jezelf kunt luisteren, anders verdwaal je.”

Zoals ze het nu kan beoordelen ligt haar hart het meest bij theater. Op het ogenblik speelt ze op basisscholen mee in de jeugdtheatervoorstelling ‘Stippie en Jan’, naar een boek van Patsy Backx. Maar ze voelt zich op een filmset ook zeer prettig. ,,Film zou ik altijd wel willen blijven doen, als dat zou kunnen – en als dat mag van Nederland. Er worden hier natuurlijk niet zoveel filmsgemaakt. Ze zitten ook niet elke keer op dezelfde hoofdrolspeelster te wachten.”

Momenteel is ze te zien in ‘De Kersenpluk’ van Arno Kranenborg. De film is gesitueerd op het Drentse platteland in de jaren zeventig. Hij gaat over een puberjongen die tijdens de zomervakantie zijn opa komt helpen met de kersenpluk. Ricky Koole speelt Marie de dienstmeid waarop de schuchtere jongen verliefd is. Zijn gevoelens blijven onbeantwoord, want ze is in de greep van de plaatselijke dorpsvlegel.

Binnenkort verschijnen er nog twee films waarin Koole een rol heeft. Ze doet mee in de eerste lange speelfilm van Paul en Menno de Nooijer, bekend van hun animaties. Verder is ze te zien in ‘All Stars’, een ‘voetbalfilm’ van Jean van der Velde, met onder meer Danny de Munck en Antonie Kamerling. Daarin is ze een schaatster die we onder andere zien in een seksscène. Nee, niet op het ijs, maar in de auto. ,,Volgens mij is hij wel grappig”, zegt ze. ,,Dat ik een schaatser ben, zegt wel iets over de reden waarom ik ben gevraagd. Ik speel weer zo’n typische Hollandse meid.”


Hoogtepunt

Naar aanleiding van ‘De Kersenpluk’ noemde filmrecensent Peter Steinz haar in NRC Handelsblad ‘het Rubensiaanse meisje: vroegrijp en onvolwassen’. Ze geeft te kennen dat in alle interviews en recensies iets wordt geschreven over haar uiterlijk. ,,Er wordt vaak gezegd dat ik zo’n Hollandse deerne ben. En ze vinden me àltijd ‘Rubensiaans’. Dat vind ik geen compliment. Dat soort vrouwen zijn toch echt dikker dan ik. Wat ik wel geweldig vond was een stukje over ‘De Jurk’ in de videorubriek van de Playboy. Er stond: ‘De prachtig gebouwde Ricky Koole trekt goddank de jurk uit’. Dat vond ik een hoogtepunt uit mijn carrière”, grapt ze.

Bang dat ze misschien altijd dezelfde rollen moet spelen is ze niet. Nuchter erkent ze dat het hoort bij de film dat acteurs voor bepaalde rollen worden gecast. ,,Tot nu toe heb ik er veel kansen door gekregen”, zegt ze. ,,Ik heb me wel geërgerd aan het feit dat mensen me altijd vijf jaar jonger schatten. Ze denken nog steeds dat ik achttien ben. Maar dat verandert wel. Ik word vanzelf ouder, dus dat jonge meisje zal ik niet altijd hoeven spelen.”


Naakt

Grote voorbeelden heeft Koole niet voor ogen. Toch heeft ze wel wat met de grote drie die zo lang het gezicht bepaalden van de Nederlandse film: Willeke van Ammelrooy, Monique van de Ven en Renée Soutendijk. Ze noemt met name Monique van de Ven. Ze lijkt ook wel wat op haar, niet alleen doordat ze blond is, maar ook doordat ze dezelfde rondborstigheid uitstraalt. ,,Ja, dat hoor ik wel vaker. Dat vind ik niet erg, want ze is hartstikke goed. Volgens mij is het ook een leuk mens. Maar ze staat niet in het theater en zingt evenmin. Dus daar ga je al. Dat wil ik wèl blijven doen.”

Zien we haar nog zonder jurk in de Playboy? ,,Nou, niet. Toen ik dat zinnetje las, dacht ik er wel aan: toch even bellen! Misschien kun je er veel geld mee verdienen”, lacht ze. ,,Ik ben niet tegen bloot en vind het ook niet eng. In bijna al die films ben ik ook al naakt. Ik heb alleen geen zin om in garages en vrachtwagens te hangen.”

‘De Kersenpluk’ van Arno Kranenborg draait deze week in het Haags Filmhuis, do. t/m zo. 19.15 uur, zo. ook 14.00 uur.