www.tvkandidaten.nl

Wel lijkt Big Brother een omslag in de televisiewereld teweeg te hebben gebracht. Anno 2002 komen omroepen met de ene na de andere formule, waarin onze medeburger de hoofdrol speelt. We zijn er getuige van dat hij zijn rijbewijs haalt, hoe hij jacht maakt op het andere geslacht en hoe hij een uiterlijke metamorfose ondergaat. De tijd dat de beeldbuis het domein was van de sterren is voorbij. Gevolg is dat programmamakers voortdurend deelnemers moeten ronselen. Daartoe maken zij dankbaar gebruik van het internet. Op www.tvkandidaten.nl plaatsen tientallen programma’s zoals ‘De zwakste schakel’, ‘De Weddingplanner’ en ‘TV Woonmagazine’ hun oproepen. Dé kans op fifteen minutes of fame, maar ook op vele bijkomende voordelen waaronder het winnen van geld, professioneel advies bij het zoeken naar een partner, je huis gratis heringericht of een gratis nieuwe outfit en make-upadviezen.

. Maja Landeweer

Een dikke twee jaar geleden maakte de gewone burger zijn opmars op televisie in ‘Big Brother’. De media stonden er vol van en iedereen praatte erover. Big Brother was een schandaal. Het programma luidde een nieuw tijdperk in, waarin het gedaan was met onze privacy. Nu is het nog maar moeilijk voor te stellen waar we ons destijds zo druk over hebben gemaakt. Het SBS-programma ‘De Bevalling’ bestaat al zeven jaar en is het niet veel schokkender om een wildvreemde in barenspositie te zien? Bovendien was Big Brother eigenlijk doodsaai. Een groep mensen opgesloten in een huis, die zich bezig hield met de meest alledaagse dingen als afwassen, eten koken en het voeren van huis-, tuin-, en keukenconversaties.

. Maja Landeweer