World Solar Challenge gestaakt door bosbranden

De World Solar Challenge 2011 is tijdelijk gestrand door bosbranden langs Stuart Highway. Dat meldt het Delftse Nuon Solar Team op haar website.

De zonnerace dwars door Australië moest worden gestaakt door bosbranden langs Stuart Highway. 1120 Kilometer na de start afgelopen zondag in Darwin staan vier teams op een parkeerterrein weer bij elkaar. De Challenge moet wachten tot Stuart Highway weer opengaat. De overige teams werden eerder langs de route tegengehouden.

Alle teams vertrekken waarschijnlijk dinsdagochtend weer. De nacht wordt doorgebracht op het parkeerterrein van Wauchope Roadhouse in Australië. Het onderlinge tijdsverschil bij aankomst wordt dan weer aangehouden om de strijd eerlijk te laten verlopen Tot de ‘roadblock’ streden Tokai University en Nuon Solar Team een strategisch spel om de eerste plaats. De teams hebben op racedag twee vierhonderd kilometer kunnen racen. Het UMSolar team rijdt op de derde plaats.

Bij de race rijden de zonnewagens met een snelheid van ruim 90 kilometer per uur van Darwin naar Adelaide. De derde plek is voor UMSolar van Michigan University op een paar minuten achterstand. Tokia ligt een paar minuten voor op het Nuon Solar Team.

De Delftse studenten zetten alles op alles om de wereldbeker weer naar Delft terug te brengen. Het team won vier edities, en werd vorige editie na een dramatische crash twee weken voor de start toch nog tweede.

Als alles goed gaat finishen de Delftse studenten woensdag of donderdag.

Volg het Delftse team via: www.nuonsolarteam.nl of op twitter: @nuonsolarteam

De regeling die het kabinet-Rutte heeft bedacht, beboet niet alleen studenten die meer dan een jaar uitlopen met hun studie. Hun collegegeld wordt verhoogd met drieduizend euro. Ook instellingen worden afgestraft. Zij krijgen per langstudeerder een ‘efficiencykorting’ van eveneens drieduizend euro. Als de kabinetsplannen op deze wijze worden ingevoerd en de TU geen maatregelen neemt, loopt die korting jaarlijks op tot minstens tien miljoen euro.

Volgens Paul Rullmann van het college van bestuur (cvb) heeft dat grote gevolgen voor de bezuinigingsoperatie herijking. Daarmee wilde het cvb structureel dertig miljoen euro vrijmaken voor vernieuwing van onderzoek, onderwijs en faciliteiten. Veel meer wilde het college daar het afgelopen jaar niet over kwijt. Dat blijkt nu een slimme strategie, want een groot deel van het geld zal nooit vrijkomen. Rullmann: “Wat we met de herijking binnen halen aan vernieuwingsgelden, kunnen we direct overdragen aan de overheid.”
Rullmann maakt zich echter vooral zorgen over de studenten. Als zij nog maar een jaar met hun studie mogen uitlopen, zullen zij zich niet meer gaan ontplooien, vreest hij. Terwijl het bedrijfsleven dat wel van hen verwacht. “Een werkgever zegt tegen een sollicitant: je hebt toch wel meer gedaan dan alleen studeren? Het is een onvruchtbare maatregel van het kabinet. Waar is dit nou arbeidsmarktrelevant?”

Volgens Rullmann zijn de Delftse studies vaak te zwaar om ze in vijf jaar af te ronden. “Dat hebben we in de loop van de tijd zo opgebouwd, mede omdat studenten er doorgaans toch langer over doen. We moeten daar nu heel hard naar gaan kijken. En studenten moeten ook harder gaan werken.” Op hoe hij dat wil bewerkstelligen, wil Rullmann niet vooruitlopen. Hij gaat daarover in gesprek met onderwijsdirecteuren en de directie onderwijs en studentenzaken.
Wat Rullmann vooral hoopt, is dat de Tweede Kamer de kabinetsplannen kan afwenden of aanpassen. “Waar het ons bijvoorbeeld aan ontbreekt, is een instrument om studenten na hun bindend studieadvies nog weg te sturen. Een boetesysteem zonder een dergelijk instrument is niet kansrijk.”

Overigens verwacht Rullmann dat de drieduizend euro collegegeldverhoging voor langstudeerders per 1 september 2011 veel van hen vanzelf zal doen afhaken. En hij vreest de afschrikwekkende werking die de maatregel zal hebben op studenten die aan het begin van hun studieloopbaan staan. “Alle studenten die we de afgelopen jaren naar ons toe hebben gelokt, jagen we hiermee weer weg.”

De langstudeerders kwamen vorige week donderdag ook ter sprake in een vergadering van het cvb met de ondernemingsraad (or). Die wilde weten of er een actieplan komt om deze groep studenten aan te pakken. Or-lid Joanna Daudt zei de neiging te hebben daarover een advies te schrijven. Rullmann reageerde met de opmerking dat alle ideeën welkom zijn.