Wiskunde leren met video’s

​Hoe laat je eerstejaars studenten actiever meedoen aan wiskundelessen als ze zelf niet altijd het belang van dat vak inzien? Een groep wiskundedocenten aan de TU ontwikkelde een nieuwe lesmethode met een mix van online en campusonderwijs. Na een jaar valt er nog wel wat te verbeteren.

Aanleiding voor het proefproject waren de toenemende studentenaantallen en lage slagingspercentages. Volgens directeur interfacultair onderwijs en wiskundedocent Annoesjka Cabo hebben studenten nogal eens de neiging om hun wiskunde pas later tijdens hun studie in te halen, terwijl ze het vak toch echt als basis nodig hebben.

Samen met een team van acht docenten ontwikkelde ze een lesmethode om studenten voor, tijdens en na de lessen actief te houden. Vóór hun colleges moesten studenten op BlackBoard en YouTube video’s van zes tot acht minuten bekijken en eenvoudige opgaven maken. Doel daarvan was hun voorkennis te activeren en alvast nieuwe kennis op te doen.

Tijdens de colleges kregen studenten nieuwe wiskundetheorie en oefeningen om wiskundige modellen te maken voor praktijkproblemen. Wat ze daar van opstaken werd getest via een interactieve quiz met directe feedback via FeedbackFruits. Na de colleges moesten studenten op de computer huiswerk maken, sommen uit hun boeken oplossen en interactieve oefeningen doen.

Pilots

Vorig jaar waren er vier pilots: Calculus 1 en 2 bij Civiele Techniek en Geowetenschappen, kansrekening en statistiek (KanStat) bij Elektrotechniek en lineaire algebra bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Daarbij ging het om 813 studenten. Zo’n 83 tot 99 procent maakte gebruik van het MyMathLab systeem om sommen te oefenen.

Uit enquêtes onder studenten bleek dat de meesten de video’s nuttig vonden, omdat die de lessen interessanter en gemakkelijker maakten. Nadeel was volgens hen wel dat docenten de inhoud van die video’s herhalen. De oefeningen van MyMathlab vonden ze bruikbaar maar soms te gemakkelijk. De quizzen waren activerend maar wat traag voor studenten die het antwoord al wisten. De praktijkvoorbeelden vonden ze motiverend, maar soms vonden ze dat er te veel slides waren.

Docenten

De docenten zelf moesten wennen aan het switchen tussen al deze vormen. Grote vraag was wat te doen als blijkt dat studenten de video’s vooraf niet hebben bekeken. Stuur je ze weg? Laat je de video alsnog zien? Cabo is er nog niet helemaal over uit. Het vereist een cultuuromslag bij studenten.

Volgens hoogleraar Rob Mudde had tachtig procent van zijn studenten de filmpjes vooraf bekeken. Toch steeg het slagingspercentage niet. Het zakte zelfs van zestig naar veertig procent. “Ze begrepen de voorbeelden, maar misten de rode draad, het grotere geheel”, zegt Mudde geschokt. Hij wil de voorbeelden in de filmpjes nu vaker zelf als rode draad laten terugkomen.

Aan de hand van deze eerste ervaringen gaat het docententeam de lesmethode verbeteren en jaarlijks uitbreiden naar andere vakken en andere faculteiten.