Winterrust

Winterrust op de campus. Natuurlijk, deze week tussen Kerstmis en Oud & Nieuw gebeurt er wel wat op de campus. De Aula baadt als immer in het licht en ook de bibliotheek is als altijd een warme en lichte pleisterplaats.

Maar verder? Verder is het heel erg rustig op de campus. Het is bepaald geen komen en gaan van mensen bij de Aula en de bieb. Bij de faculteiten evenmin. Bij 3mE steken tegen de rode wand alleen de silhouetten van het meubilair af.

Horden fietsende studenten en medewerkers? Nu even niet. Drie jongens met identieke rode trainingsbroeken aan en een hockeystick in de hand fietsen ongedwongen slingerend richting sportvelden. En vervolgens passeert er minutenlang niemand.

,

Op het parkeerterrein bij de bibliotheek kun je je wagen achteloos parkeren. Binnen het vak, buiten het vak, dwars. Geen probleem, je vierwieler zal de rest van de dag echt geen ander in de weg staan.

,

Een blik over het Mekelpark richting Sport en Cultuur toont de resten van het langzaam wegdooiende winterwonderlandschap. Geen voetganger die oversteekt van Technische Natuurkunde of Civiel richting 3mE of EWI.

,,

De stalling bij 3mE is een stilleven van sneeuw, een enkel laat afgevallen blad en een vergeten fiets. Wacht! In de verte, voor Technische Natuurkunde langs – waar slechts bij een kantoor licht brandt – haast zich zowaar een voetganger tegen de lichte wind in. Hij vlucht Civiel binnen.

,,

Nee, dit kalenderjaar worden waarschijnlijk geen potten meer gebroken. In alle rust gaan we op naar 2011.

In een verklaring stelt het college van bestuur dat de mogelijke afschaffing van de basisbeurs er niet toe mag leiden dat kinderen van minder vermogende ouders geen toegang tot hoger onderwijs meer hebben. Ook zal de universiteit het standpunt uitdragen dat er extra geïnvesteerd moet worden in het hoger onderwijs.

Daarnaast is besloten het U-blad nog zeker twee keer in papieren vorm te laten verschijnen. De onafhankelijkheid van de redactie blijft gegarandeerd. Deze toezeggingen waren voor de actievoerende studenten voldoende om de bezetting van het bestuursgebouw te staken.

Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam houden studenten nog een collegezaal bezet. Minister Plasterk spreekt hen vanmiddag toe. Ook in Leiden is vandaag nog een protestbijeenkomst.