Wild begin van de lente

Never change a winning team, zeggen ze. Maar festival Aangeschoten Wild van studentenvereniging Sint Jansbrug, elk jaar georganiseerd door een nieuwe bezetting, wordt er alleen maar mooier op.

Niet dat de eerste editie in 2009 een tegenvaller was. Een festival met een insteek als dat van Aangeschoten Wild heeft bijna alleen maar kans van slagen. Studentenvereniging Jansbrug pakt het namelijk graag groots aan: het festival is niet ‘gewoon’ voor de eigen leden of de TU Delft, maar voor de hele stad – deels gesponsord door het cultuurcentrum van de TU. En dat met een fijne neus voor nieuw talent, dat de organisatie spot op de kleine festivals. Waren in voorgaande jaren al acts te zien als Eefje de Visser, Krach, Go Back To The Zoo, Rigby, Hit Me TV en Krause, tijdens de komende, vierde editie staan namen op het programma als TDTMCM, Milkbar, Gerhardt, DexX, AudioDayCare en Flux. Net als goedkope biertjes, cocktails en hapjes natuurlijk. Bovendien besteedt het festival ook aandacht aan theater.

Cabaret, circusacts, live action painting en dans – het kan niet op. Zo brengen Majon van der Schot en Celine Werkhoven met hun voorstelling ‘Oh, bollocks!’ een parodie op nachtleven. Daarin verpakken ze de hedendaagse dans in een ‘humoristisch, maar haast pijnlijk fout jasje’. Ze zijn te zien naast stand-up comedian Martijn Koning van Comedytrain en De Groeten. Het laatste, Groningse gezelschap brengt het muzikale programma ‘Zeikwijven & Kakmadammen’ vanuit een toiletwagen.

Maar het kan altijd nog gekker: voor wie zelf onderdeel wil uitmaken van het programma is er de live-action-visuele-poëzie van Jelmer van Lenteren. Samen met het publiek maakt hij gedichten van hun lievelingswoorden en flarden uit gesprekken, die hij vervolgens verbeeldt in een kunstwerk dat tijdens het festival onthuld wordt. Ook collectief VerdraaidGoed!, dat restafval een tweede leven geeft, maakt een live kunstwerk in samenwerking met het publiek. Van een oude postbuskast van PostNL, deze keer.

Gelukkig is er ook nog plek voor wat plat vertier. Zo kun je in een duel dat de Jansbruggers nog moeten bedenken, een biertje winnen van je tegenstander. Altijd een robbertje vechten waard, zou je zeggen. Alles vindt plaats op het terrein van Lijm&Cultuur, met een hoofdpodium in de grote zaal, een kleiner podium in de StuD-zaal en een cultuurpodium op het SnCultuur plein.

‘Het begin van een wilde lente’, hopen de Jansbruggers, van wie Myra Vreede, Marte Fekkes, Bob Smits, Marinus Meursing, Boris Jockin, Anne Leeuw, Stéphanie Folmer, Aline Engbers en Jochem Chaouat dit jaar de organisatie van het festival op zich nemen. Dat móet een groot publiek aanspreken, groter dan alleen TU-studenten, die tot vorig jaar vooral op het festival afkwamen. Daarop besloot de organisatie te flyeren in clubs en op terrassen, om ook de ‘gewone burger’ naar Lijm&Cultuur te trekken. Met zoveel zon, muziek en theater op het menu kat in het bakkie. Daardoor is het wél even zaak om te rennen voor je kaartjes. Maar daarbij heb je als TU-student dan toch net nog een streepje voor.

Aangeschoten Wild, vrijdag 30 maart van 15.00 tot 01.00 uur bij Lijm&Cultuur.

Toegang: € 12,-.

www.aangeschotenwild.com

Smart Sensors
Only a small number of participants joined this week’s Smart Sensor Systems course, organized by Dimes (Delft Institute of Microsystems). The ten students attending are offered a broad course covering electronics, physics and mechanics, all targeted at designing better sensors. Professor Gerard Meijer (EEMC) says the crisis is to blame for the small attendance. Universities are short of cash, while companies cannot afford to miss their staff members for four days.

dimes.tudelft.nl