‘Wij overwinnen de paradox van duurzaamheid en racen’

In september 2008 gaat de nieuwe raceklasse ‘Formula Zero student edition’ van start. De op waterstof rijdende karts die in deze klasse om de winst strijden, worden in eerste instantie bestuurd door studenten van universiteiten over de hele wereld.

Het Delftse team zoekt nog versterking, vertelt teammanager en racefanaat Edgar van Os (22, werktuigbouwkunde).

Racen op waterstof. Gaat dat wel hard?

“Hybride auto’s hoeven niet langzaam te gaan. Onze kart moet 120 kilometer per uur rijden en in minder dan vijf seconden accelereren van nul tot honderd kilometer per uur. Formula Zero is een presentatieproject dat mensen duidelijk moet maken dat ze niet altijd dingen hoeven laten als ze het milieu willen sparen. Zo willen we de paradox van duurzaamheid en racen overwinnen.”

Jullie zetten de waterstofkart zelf in elkaar?

“Dat is de bedoeling, ja. Het Delftse bedrijf Formula Zero, bedenker van de nieuwe raceklasse, levert ons de brandstofcel. Het heeft zelf al een kart op waterstof, maar die heeft een aantal zwakke punten. Zoals de starre achteras, die het sturen bemoeilijkt. Wij ontwerpen onder meer een nieuw chassis en een elektrisch systeem. Een groepje van vijf studenten industrieel ontwerpen is al bezig met het frame.”

Het doel is het promoten van duurzaamheid, maar is het wel veilig om te racen met zeer explosief waterstof aan boord?

“We hebben een heel sterke tank voor vijf liter waterstof, die is getest op fatale impact. De druk in de tank is 200 bar, maar hij kan het dubbele aan. Overigens is de kans klein dat de tank echt een directe klap moet opvangen, want hij zit in het midden van het frame. Elektrische en mechanische ventielen sluiten bovendien als er ergens een lek ontstaat. Je moet niet vergeten dat andere auto’s ook rondrijden met een brandbare stof in de tank. Onze kart is minstens zo veilig en misschien zelfs veiliger.”

Heb je zelf wel eens geracet?

“Ik ben gek van racen, vooral van de mechanische kant ervan. Ik heb ook wat wedstrijdkart-ervaring, maar behoor niet tot de topcoureurs. Het is voor mij meer een hobby. Ik heb ook geen kartlicentie en die is voor de Formula Zero nodig. Omdat zo’n licentie nogal duur is, hopen we studenten te vinden die er al één hebben.”

Jullie tegenstanders worden studenten van andere universiteiten?

“Vijf tot acht teams moeten in 2008 tegen elkaar racen. Nu nog is de kart van het bedrijf Formula Zero de enige in zijn soort, maar universiteiten in Londen, Turijn, Valenciennes, Buchun, Saarland en in Canada, Australië en de Verenigde Staten zijn bezig teams op te richten die willen meedoen.”

Zal de Formule 1 ooit overstappen op waterstof?

“De verwachting is dat in 2050 de meerderheid van de auto’s op waterstof rijdt en de Formule 1 is altijd een voorloper. Het idee is ook om dit project op den duur op te schalen naar Formule 1-formaat, maar dan uiteraard wel met professionele teams.”

Edgar van Os. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Racen op waterstof. Gaat dat wel hard?

Jullie zetten de waterstofkart zelf in elkaar?

Heb je zelf wel eens geracet?

Jullie tegenstanders worden studenten van andere universiteiten?

Zal de Formule 1 ooit overstappen op waterstof?

Edgar van Os. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)