Wetenschap, dat is lachen!

Ben je voor een Comedytrain-kaartje in het Amsterdamse Toomler al gauw veertien euro kwijt, nu komen de stand-up comedians onder aanvoering van Jan Jaap van der Wal op dinsdag 9 december gratis naar de Aula. Cadeautje van Studium Generale.

Wat: Comedytrain on (college)tour
Waar: Aula
Wanneer: Dinsdag 9 december van 20.00 tot 21.30 uur
Prijs: gratis
Partyprognose: 9

Terwijl een enkele uitverkoren cabaretier sleutelt aan zijn eindejaarsconference, stapt een gezelschap van de Comedytrain in de bus om langs universiteiten en hogescholen te toeren. Aan het roer: cabaretier alias MC Jan Jaap van der Wal, tot voor kort artistiek leider van het gezelschap. Want hij staat nog steeds op het podium van dé stand-up comedyclub van Nederland en thuisbasis van de Comedytrain: het Amsterdamse Toomler. Ook al ontsteeg hij veel van zijn collega’s door acht jaar geleden de jongste eindejaarsconferencier ooit te worden. Zette hij zes avondvullende shows op zijn naam, én tv-rollen als teamcaptain in ‘Dit was het nieuws’ en presentator van ‘Spijkers met koppen’. En toert hij sinds november in België met zijn voorstelling ‘Dystopia’, die vanaf 2015 te zien is in de Nederlandse poptempels.

Tjonge. En dan belooft Studium Generale dat hij nog een stuk of drie talentvolle stand-uppers meeneemt ook. Wie? Dat weet niemand, want dat blijft bijna altijd een verrassing tot de avond begint. ‘De Comedytrain on tour’ is namelijk bepaald geen nieuw concept, ook al voegen de grappenmakers er nu toevallig – voor het eerst! – het woordje ‘college’ aan toe. Al jarenlang trekt het collectief elk theaterseizoen het land in. Altijd in verschillende samenstellingen, op de meest uiteenlopende podia. Zwaargewichten en aanstormend talent, die graag blijven stand-uppen tussen het spelen van hun solovoorstellingen door.

Toch zijn studenten en wetenschappers geen dagelijkse kost voor de cabaretiers. Humor in de wetenschap; ga er maar aan staan. Al is het natuurlijk dankbaar trappen tegen clichés als de eeuwige student, frauderende onderzoekers en stoffige professoren.

Zin om er een lekker lang avondje van te maken? Pik je van tevoren Lichtjesavond op de Markt nog even mee, die Delft in kerstsfeer hult maar je met een beetje pech achteraan doet aansluiten in de rij voor de Aula. Slimmer: sluit ná de Comedytrain even aan bij House of Styles in de foyer van Theater De Veste. Lasers, blacklights, lichtgevende drankjes; gratis loungen met een grote L. Thema: ‘Is fissa toch?’ En dan is het nog niet eens weekend.

sg.tudelft.nl