Werkgevers willen invloed van arbeidsmarkt

De werkgeversvoorzitter verkondigde die mening bij de opening van het academische jaar aan de Rijksuniversiteit Limburg. Onlangs was Rinnooy Kan nog in beeld als D66-kandidaat voor de post van minister van onderwijs in het nieuwe kabinet Kok. Hij had daar zelf echter weinig trek in.

Rinnooy Kan stelt voor de hoogte van de studiefinanciering en het collegegeld per studierichting afhankelijk te maken van de vraag naar afgestudeerden. Daarnaast moet er volgens hem niet geschroomd worden vaker studentenstops in te stellen. Instellingen zouden dan wel de vrijheid moeten krijgen om zelf te selecteren op basis van eigen criteria.

Verder vindt Rinnooy Kan dat de overheid niet langer moet opdraaien voor de bekostiging van opleidingen die onvoldoende draagvlak hebben op de arbeidsmarkt. Hij doelt daarmee met name op multi-disciplinaire opleidingen als Europese studies of culturele studies. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

Voorzitter Rinnooy Kan van het Verbond van Nederlandse Ondernemers (VNO) verwacht dat een algemene driejarige basisopleiding aan de universiteit weinig kans biedt op werk. Liever ziet hij dat het universitair onderwijs afhankelijk wordt van vraag en aanbod op de academische arbeidsmarkt.

Marcel Wiegman