Wereld Natuur Fonds en TU willen samenwerken

Het Wereld Natuur Fonds wil met de TU Delft en andere Nederlandse universiteiten gaan samenwerken op het gebied van duurzame energie.

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) heeft vorige week een kerngroep opgericht met vertegenwoordigers van de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht en Naturalis. Namens de TU Delft heeft hoogleraar anorganische chemie prof.dr. Joop Schoonman zitting in de kerngroep.

De oprichting van de groep werd bekend gemaakt op het seminar ‘natuur en nieuwe energie’, vorige week in de aula. Volgens directeur natuurbescherming van het WNF, Gerrit van den Top, wil zijn organisatie met de kerngroep de eigen activiteiten ‘verbinden met kennis’. “De samenwerking moet ervoor zorgen dat wetenschappelijke instellingen veel relevanter onderzoek gaan doen”, zei hij.

Ook wil hij dat WNF-projecten als over de Himalayagletsjers jaarlijks beoordeeld worden door wetenschappers, dat studenten stage gaan lopen bij dergelijke veldprojecten, dat zijn medewerkers tijdens een sabbatical komen leren op de universiteit en dat de universiteiten en het WNF samen bijeenkomsten organiseren over duurzaamheid.

Volgens een woordvoerder van de TU komt de kerngroep begin maart bijeen om te bekijken wat de precieze raakvlakken zijn tussen het WNF en de wetenschappelijke instellingen. Zijn die raakvlakken er voor de TU en het WNF, dan is het mogelijk dat beide organisaties in de toekomst gezamenlijk projectvoorstellen gaan indienen bij geldgevers als de Europese Unie, zegt hij. “Het zou best kunnen dat je samen meer geld loskrijgt voor toegepast onderzoek dan alleen, door een grotere naamsbekendheid.”

Volgens rector magnificus Jacob Fokkema is er nog niks concreets is afgesproken. “Het is nu een flirt”, zegt hij.

Een flirt waar hij blij mee is. Fokkema noemt het WNF ‘een heel goede partner’ voor de TU. “Als universiteit vraag je je immers af wat je met je duurzame technologie kunt betekenen in de buitenwereld.” In het voorwoord van de folder van het seminar ‘natuur en nieuwe energie’ schrijft de rector dat het tijd wordt ‘voor de ontdekking van een nieuwe ‘Zijde Route’, de duurzame weg’. “Het Wereld Natuur Fonds en de TU Delft vormen hierbij een sterk en onmisbaar team”, besluit hij.

Desgevraagd zegt Fokkema dat de TU Delft ook open staat voor samenwerking met andere goede doelen. “Als ze belangstelling hebben, zullen we toenadering zeker toejuichen.” Ook als een omstreden club als Greenpeace op de TU-deur klopt? Fokkema: “Wij zijn voor vrije meningsuiting, maar we doen op de TU niet aan politiek. We gaan ook geen politieke statements geven en dat was iets dat Greenpeace in het verleden wel heeft gedaan.”