Weinig animo ‘polder-imamopleiding’

Is een bekostigde imamopleiding in het hoger onderwijs levensvatbaar? De overheid liet het uitzoeken, maar de universiteiten en hogescholen staan niet te trappelen om de opleiding aan te bieden. Het onderzoek vloeit voort uit twee Kamermoties uit 2015. De regering moest ervoor zorgen dat er “aanvullende en gedegen” opleidingen tot imam zouden komen. Anders zou de afhankelijkheid van buitenlandse imams te groot worden.

In 2019 maakte de Vrije Universiteit Amsterdam een schets van een nieuwe hbo-bacheloropleiding tot imam. De zelfstandige Islamitische Theologische Faculteit Amsterdam probeert een vergelijkbare opleiding geaccrediteerd te krijgen. En de Islamitische Hogeschool Rotterdam heeft er al één, maar die hogeschool is al jaren omstreden vanwege beledigende en discriminerende uitspraken van haar rector.

Al met al is het niet zeker of er genoeg studenten zullen zijn “om de financiële duurzaamheid van de opleiding te borgen”. Voor een volledig bekostigde en geaccrediteerde opleiding is een ontwikkelbudget van ongeveer 2,5 miljoen euro nodig, schatten ze. De nieuwe imamopleiding kan door elke bekostigde hoger onderwijsinstelling worden aangeboden. Maar “geen van de (bevraagde) instellingen is bereid om het voortouw te nemen in de uitvoering van de opleiding”, stellen de onderzoekers, al “staan ze wel allemaal open voor samenwerking”. (HOP, JvE)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl