Weer geldinzameling voor vluchtelingstudenten

Heb je munten en bankbiljetten uit verre landen over? TU-afvaldeskundige Jan-Henk Welink zamelt ze dit jaar weer in voor de stichting voor vluchtelingstudenten UAF.

De collectedozen staan dit jaar weer op de balie van de aula en van studieverenigingen Practische Studie (Civiele Techniek en Geowetenschappen), i.d. (Industrieel Ontwerpen) en Stylos (Bouwkunde). Welink hoopt op een dubbel aantal plekken, want nog niet alle studieverenigingen hebben op zijn verzoek gereageerd om de inzameldozen te mogen plaatsen.

Vorig jaar leverde de inzamelingsactie 720 euro op. Toch een aardig bedrag, vond Welink. Nu, na de eerste twee weken van zijn actie, schat hij al vier kilo aan munten te hebben ingezameld. Hij laat ze graag even zien en keert een plastic tas met munten om boven zijn werktafel.

Uit de stapel neergekletterde geldstukken haalt hij zo wat bijzondere exemplaren tevoorschijn. “Een aboriginal op een Australisch muntstuk van twee dollar. En hier: vijf cent uit Namibië, iemand is op safari of naar een symposium geweest. Geld is eigenlijk heel mooi.” Welink is in zijn nopjes. “Kijk, een versleten Marokkaan”, zegt hij, turend naar een munt van tien dirham met een vage afbeelding.

Het is allemaal niet zo gek veel waard, maar dat geeft niet. Alles is welkom. Vorig jaar vond Welink zelfs fiches van een spel. “Ach, ik vind het wel humor.” Hij ziet weer wat raars in de stapel munten liggen. “Wat leuk! Een automaatmuntje voor speelhallen.”