‘We willen een realistisch beeld geven’

Fysisch geograaf dr. Bob Hoogendoorn (Civiele Techniek en Geowetenschappen) bedacht met een collega en drie studenten een project dat kan laten zien hoe het dalen en stijgen van de zeespiegel het Nederlandse deltalandschap heeft gevormd.

Jullie idee is genomineerd voor de Academische Jaarprijs. Waarom willen jullie een breed publiek informeren over de schommelingen waar de zeespiegel de afgelopen honderdduizenden jaren aan onderhevig is geweest?

“We willen laten zien hoe we onderzoek doen naar de effecten van het stijgen en dalen van de zeespiegel op het landschap. Daarnaast is het een fundamentele geschiedenisles. Ik weet nog hoe verbluft ik was toen ik als eerstejaars hoorde dat tijdens de laatste ‘ijstijd’ de zeespiegel 120 meter lager was dan nu. We leven nu in een interglaciaal: de kortere periode tussen twee ijstijden. Bij het vorige interglaciaal stond de zeespiegel naar schatting zes meter hoger dan nu. We willen laten zien dat veranderingen in het niveau van de zeespiegel van alle tijden zijn.”

Is er daarom veel minder reden tot zorg dan milieuactivisten beweren?

“Nee, want je kunt niet uitsluiten dat de zeespiegel nog eens zes meter gaat stijgen. Bovendien hebben we de fossiele brandstoffen die we nu op grote schaal verspillen, juist dan hard nodig. Dus ik ondersteun initiatieven tot vermindering van co2-uitstoot. Maar een vermindering van co2-uitstoot zal niet per definitie leiden tot een stabiele zeespiegel. Hoe het klimaat er over, zeg, tweehonderd jaar zal uit zal zien, weten we niet. Daarom verbaas ik me over de waarde die mensen hechten aan voorspellingen over klimaatsveranderingen op de lange termijn. Maar dat we op wereldschaal verkeerd bezig zijn, staat buiten kijf.”

Jullie willen je niet schuldig maken aan bangmakerij?

“We willen een realistisch beeld geven. Geen zwartkijkerij, maar ook niet doen alsof er niets aan de hand is.

Volgens de laatste voorspellingen van het Intergovernmental Panel on Climate Change moeten we deze eeuw rekening houden met een zeespiegelstijging van dertig tot zestig centimeter. Dat is minder dan eerst was voorspeld, en bij zo’n stijging valt de Nederlandse kust goed te verdedigen tegen de zee. De problemen zullen eerder van het inklinkende achterland komen.”

Jullie project behelst meer dan een website. Jullie willen bij het verdronken Romeinse fort Brittenburg in Katwijk een cilindervormig bouwsel plaatsen, waar bezoekers een idee kunnen krijgen van schommelingen in de zeespiegel. Waarom daar?

“Dat fort bij de kust van Katwijk is een mooi voorbeeld van het feit dat zelfs relatief kleine zeespiegelstijgingen het landschap ingrijpend kunnen veranderen. We gaan uitzoeken wanneer en voor hoe lang we die cilinder daar zouden neerzetten. Hij zal er niet lang blijven staan. Het is verboden zo’n constructie permanent aan de kustlijn neer te zetten. Bovendien zou het bouwsel snel gaan roesten.”

www.spiegelzee.nl

Bob Hoogendoorn. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

Is er daarom veel minder reden tot zorg dan milieuactivisten beweren?

Jullie willen je niet schuldig maken aan bangmakerij?

www.spiegelzee.nl

Bob Hoogendoorn. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)