‘We verbinden mensen via muziek’

Studentenmuziekgezelschap Krashna Musika is de komende maand veel te horen op de campus. Eerst met het Music Worlds Festival op 1 mei in het cultureel centrum, dan met een serie lunchconcerten op alle faculteiten.

Initiatiefnemer is Cynthia Liem, promovenda bij EWI en student aan het Haags conservatorium.

Tijdens het Music Worlds Festival moeten verschillende muziekwerelden samenkomen. Hoe werkt dat?
“Het gaat dan vooral over de klassieke muziek van Krashna en de wereldmuziek. Daarmee bedoel ik volksmuziek uit allerlei delen van de wereld. Die wereldmuziek heeft een lange traditie en heeft altijd veel invloed gehad op andere stromingen. Zo zijn Afrikaanse ritmes terug te vinden in de jazz.”

Er zijn masterclasses en workshops voor leden van Krashna Musika en voor andere geïnteresseerden. Kunnen zij ieder willekeurig instrument bespelen?
“De masterclasses zijn voor klassieke muziek. Dan moet je dus wel een klassiek instrument bespelen. Maar de workshops gaan over wereldmuziek. Dan kun je best met je gitaar komen en mee jammen. Je kunt als zanger meedoen aan de Indonesische kecak, een stemtechniek. Ook de geschiedenis van de klassieke ballade komt langs. Er is een cursus djembé-percussie en is er aandacht voor Latijns-Amerikaanse muziek.”

Jullie hopen op interculturele uitwisseling met internationale studenten. Zitten daar veel muzikanten tussen?
“Uit het verleden weet ik dat veel internationale studenten bands vormen met mensen uit hun eigen gemeenschap. Ze spelen vaak traditionele muziek op hun eigen instrumenten. Zo is er in Delft bijvoorbeeld een grote Iraanse gemeenschap met een band die vaak optreedt. Er schijnt een Chinese groep te zijn en een aantal Afrikanen musiceert samen. Zo willen ze allemaal hun eigen achtergrond in stand houden. Voor ons is dat interessant, want al die ritmes hebben invloed op ons. Ik hoop dat ze allemaal komen op 1 mei.”

In mei is er voor het eerst een serie lunchconcerten op alle faculteiten. Wat krijgt het publiek daar te zien en te horen?
“Medewerkers en leden van Krashna die samen kamermuziek maken. Ook zo verbinden we via muziek mensen met elkaar. Op faculteiten zijn heel veel mensen die van muziek houden en praktiseren, merkte ik alleen al op mijn eigen afdeling bij EWI. Ik heb veel contacten bij Technische Natuurwetenschappen, waar al geregeld lunchconcerten zijn gehouden. Zo kreeg ik het idee om samen stukken in te studeren. Mensen die zich opgeven komen overal vandaan: uit de secretariaten, of de ondersteuning. Of het zijn hoogleraren. Iedereen kan straks op de eigen faculteit spelen, maximaal vijf minuten per persoon.”

Ben je zelf muzikaal actief op een van de activiteiten in mei?
“Ik ben pianist, dus breed inzetbaar. Ik ga mensen begeleiden als ze geen andere pianist kunnen vinden. Er staan op verschillende faculteiten piano’s en vleugels, bij EWI, TNW en Bouwkunde. Soms staan ze in een hoekje van een vergaderzaal te verpieteren, soms worden ze vaak gebruikt.”

Voor de kamermuziekconcerten op de faculteiten kunnen medewerkers zich nog opgeven.
www.krashna.nl

Willem Blom (23) studeert werktuigbouwkunde, maar maakt voor zijn master binnenkort de uitstap naar applied mathematics. Voor zijn bijbaan maakte hij al een zijsprong naar industrieel ontwerpen. “Er werden daar eens studenten gevraagd bij het vak ‘Product in werking’. Ik kreeg toen een groep studenten onder me, begeleidde ze en gaf technische aanwijzingen. Ook mocht ik cijfers geven.” Een student die cijfers geeft, vraagt dat niet om problemen? “Haha. Nou, je krijgt gewoon een Excell sheet waar je een aantal punten afvinkt. Dat zat aardig dichtgetimmerd. Ik vond het werk alleen niet echt leuk. Ik was veel thuis aan het nakijken en miste de interactie met studenten.”
Eenmaal ‘aan boord’ bij de buren keek Blom dan ook goed om zich heen. “Via dat nakijkwerk kwam ik in contact met een docent die practicumlessen geeft. Sindsdien ben ik zo’n acht uur per week practicumbegeleider. Ik kan dat vrij invullen, maar plan het vaak op één dag. Het werk bestaat trouwens niet alleen uit begeleiden, maar ook uit voorbereiden en zelf lessen bedenken. Er is dus veel afwisseling, en ik kan lekker mijn eigen gang gaan.”
Hoe is dat met de studenten die hij begeleidt, gaan die ook ´lekker´ hun eigen gang? “Nou, ik merk dat ze maar weinig van techniek weten, wat ook wel weer grappig is. Ze kunnen dus wel wat hulp gebruiken. Bij een van die practica liet ik zien hoe het krachtenspel bij een fiets in elkaar zit. Zag je twee meisjes echt kijken van ‘oh, zit dat zó’. Een andere keer ging het over een karretje dat voortbeweegt door een stang heen en weer te halen. Hadden er twee echt een belachelijk grote kracht bij berekend, van een paar duizend Newton.”
Blom helpt graag, maar er zijn grenzen. “Iemand zegt bijvoorbeeld dat hij de Cirkel van Mohr niet begrijpt. Maar ja, dat onderwerp is zo breed. Wát begrijp je dan precies niet? Noemen ze een heel hoofdstuk op. Ga dat eerst maar eens lezen, zeg ik dan. Ik heb ook wel het idee dat de meisjes het erom doen, zo van: ‘Laat hem het maar eens even uitleggen’.” Maar die vlieger gaat dus niet altijd op.

Bijbaan: Practicumbegeleider
Verdiensten:
12,90 euro per uur
Opvallend:
Kent zijn grenzen bij het geven van hulp