‘We proberen de keffertjes van de decaan te zijn’

Wat speelt er op de faculteiten? Wat is er aan de hand binnen de universiteitsdienst? Waarover maakt de ondernemingsraad zich druk? Een serie over medezeggenschap aan de TU Delft. Vandaag: Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE).

Bij 3mE is een groot tekort aan leslokalen. (Foto: TU Delft)

• Gebrek aan ruimte

“We hebben een enorm gebrek aan ruimte”, valt Olaf Voorwinde, voorzitter van de onderdeelcommissie (odc), met de deur in huis. “Docenten van 3mE moeten overal en nergens lesgeven. Studenten krijgen soms de eerste paar uur bij L&R in een ruimte les en vervolgens bij 3mE, met nauwelijks een pauze tussen de lesuren. We zitten niet in Star Trek. Beam me up Scotty. Het ene uur les bij L&R en het volgende bij 3mE, dat gaat natuurlijk niet.”

De populariteit van de bachelor werktuigbouwkunde is immens. “In 2003 zaten we hier nog ruim in dit faculteitsgebouw”, vertelt Erik Ulijn, ook lid van de odc. “We hadden 250 eerstejaars studenten. Het echode hier, zeiden we gekscherend. Nu hebben we meer dan duizend eerstejaars en zitten we in een korset.”

Decaan Theun Baller onderschrijft dat het “worstelen is met de beschikbare ruimte”. Dat geldt voor de hele TU, zegt hij. “Maar dat het hier aan deze faculteit tot schrijnende situaties lijdt klopt volgens mij niet. Die signalen krijg ik in ieder geval niet binnen.”

• Personeelstekort

“We hebben door het hoge aantal studenten ook een personeelstekort”, vervolgt Ulijn. “Het loopt mensen over de schoenen. Dat oplossen, is niet alleen een kwestie van geld. Het is ook heel moeilijk om geschikt personeel te vinden. En als je die onderzoekers dan aan je hebt gebonden, waar laat je ze? Want ook voor onderzoekers hebben we te weinig ruimte.”

Wel wordt gewerkt aan oplossingen. Zo komt er het nieuwe onderwijsgebouw Pulse, tussen de faculteiten 3mE en IO. Voorwinde: “Maar dat gaat niet snel genoeg. Het gebouw had op 1 september al klaar moeten zijn. Als odc proberen we het keffertje te zijn dat de decaan aanmaant om de problemen op te lossen. Maar tegelijkertijd trekken we samen op. We proberen mee te denken.”

Volgens Baller wordt er al twee jaar gewerkt aan een oplossing voor het personeelstekort. “De middelen – het geld – zijn beschikbaar gesteld door het cvb. We zijn extra mensen aan het aannemen.”

• Irritaties in de kantoortuin

Een ander heikel punt waar de odc zich onlangs over moest buigen, betrof de kantoortuin van de ondersteunende diensten, waaronder de afdelingen Human Resources en Finance. Drie jaar geleden is besloten om een kantoortuin te maken voor alle diensten samen. Weg muren. “Dat leidde tot veel geklaag”, zegt Voorwinde. “Mensen van personeelszaken moeten vaak vertrouwelijke zaken bespreken met personeelsleden. Dat wil je natuurlijk niet in een grote open ruimte doen. Anderzijds konden mensen van finance zich niet concentreren op de cijfertjes doordat er door mensen van de andere diensten zoveel gepraat werd.”

Het odc inventariseerde de klachten met een enquête. Naar aanleiding daarvan zijn geluidswerende gordijnen geplaatst. “Het geklaag is gedoofd. Maar ik denk dat dit vooral komt doordat mensen zich hebben neergelegd bij de nieuwe situatie.” Dat denkt ook Ulijn. “Ik denk dat we de strijd tegen de kantoortuin verloren hebben. De faculteit zou gewoon wat wandjes kunnen plaatsen. Maar dat wil ze niet want een kantoortuin is zogenaamd hip.”

Volgens Baller is de kantoortuin juist een succes. “Je moet uitkijken dat je niet alleen de nadelen benoemt. Die zijn er, dat is logisch. Maar je hebt ook een groot voordeel, en dat is dat mensen in de kantoortuin makkelijker communiceren met elkaar. De klachten zijn serieus genomen. Er zijn stilteruimtes en scheidingen gecreëerd met onder meer kasten. Ik werk zelf ook in de kantoortuin, en dat bevalt goed.”

Lees de andere delen in deze serie door te klikken op de tag Serie-Medezeggenschap onderaan deze pagina.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl