We laten ze regelmatig uit

.chap De passie van…,,Ze heten Nugget, Muts en Snugger. Voor onze studententijd hebben we allebei al kippen gehad, dus we weten hoe we goed voor de beestjes moeten zorgen.

.chap De passie van…

,,Ze heten Nugget, Muts en Snugger. Voor onze studententijd hebben we allebei al kippen gehad, dus we weten hoe we goed voor de beestjes moeten zorgen. Nugget en Snugger komen van de legbatterij, Muts (de witte) is bij de kinderboerderij gekocht. Muts is een Marans, een echte raskip. Het transport was een heikel punt. Uiteindelijk hebben we ze in een C1000-mandje afgedekt met een dienblad achter op de fiets vervoerd. Bij het bouwen van het hok hebben we er rekening mee gehouden dat de kippen droog kunnen zitten als het regent en dat ze zich kunnen terugtrekken als ze een eitje willen leggen. Voor het interieur hebben we verschillende ontwerpen van stokken geprobeerd. Een scharnierende bezemsteel bleek te smal voor de kippepootjes en hier kukelden ze dan ook om de haverklap vanaf. Nu hebben we een bredere stok in de kooi bevestigd en die bevalt ze prima. Een huisgenoot heeft een keer een enorme penisvormige staaf in het hok gelegd, maar hier lopen ze angstig met een grote boog omheen. We maken het hok elke dag schoon, dit is meer om onze huisgenoten bevriend te houden dan dat de kippen hier nu echt behoefte aan hebben. Ook laten we ze regelmatig uit. De kippen hebben al een aantal spannende avonturen achter de rug. Zo stapte Nugget bij de seksvideotheek op de hoek naar binnen. We hebben haar net op tijd bij de schappen weg kunnen lokken voordat de eigenaar door kreeg dat ze minderjarig was. De eiproductie valt tot nu toe nog een beetje tegen. Meer dan één eitje per dag zit er nog niet in. Muts heeft zelfs nog nooit een eitje gelegd. Waardoor dit komt is ons een raadsel. Misschien is ze gepest op de kinderboerderij, ze komt ook wat gespannen over. Maar, we houden de moed erin! Door veel met haar te praten over vrouwendingetjes moet er uiteindelijk toch wel een eitje uitrollen.”