Als je alle uren van de schrijvers meerekent, is het boek ‘Watertovenaars’ een zeer duur kado aan Rijkswaterstaat. ,,Zo’n groot kado is inderdaad uniek”, zegt d’Angremond. Er bestaat dan ook geen andere organisatie waar de TU zo’n goede band mee heeft.
Al drie jaar geleden is het idee van het boek ontstaan. Aanvankelijk was het de bedoeling dat studenten het werkje vol zouden schrijven. Er werd daarom een prijsvraag uitgeschreven. Maar dat leverde nauwelijks iets op wat de moeite waard was.
De redactie gooide het daarom over een andere boeg. Alle faculteiten kregen het verzoek een of meerdere bijdragen te leveren. Iedere faculteit is in het huidige boek inderdaad vertegenwoordigd, al komen de meeste van de 27 bijdragen van de subfaculteiten Civiele Techniek en Technische Bestuurskunde. Het karakter van de essays is heel verschillend. ,,Van filosofische bespiegelingen tot wilde toekomstdromen”, aldus d’Angremond.
Over het resultaat is d’Angremond heel tevreden. ,,Er ziten hele originele, nieuwe dingen bij. Voor veel mensen eye-openers. Het boek is echt de moeite van het lezen waard.”
Dat laatste geldt niet voor ieder stuk. Want hoewel het boek voor een breed publiek geschreven is, zijn sommige passages voor de leek moeilijk om door te komen. Aan de schrijfstijl van sommige auteurs had de eindredactie ook wel wat mogen doen. Ambtelijke formuleringen en zinnen met bijzinnen in bijzinnen vormen helaas geen uitzondering.
Rijkswaterstaats loyaliteit aan het centrale gezag is alom bekend. De organisatie zit namelijk stevig onder de plak bij de minister van Verkeer & Waterstaat. Daarom bevat het boek enige licht-kritische bijdragen volgens d’Angremond. ,,Elementen waarvan ik denk dat Waterstaat blij is dat wij het hardop zeggen. Dat er meer geld moet komen voor lange termijnonderzoek bijvoorbeeld.” Is er ook echte kritiek? ,,Heel kritische noten hebben we niet opgenomen”, antwoordt d’Angremond.
Collegevoorzitter De Voogd zal het boek op 11 november uitreiken aan minister van Verkeer & Waterstaat Tineke Netelenbos. Dat gebeurt op het TU-congres Deltakunde dat speciaal aan de verjaardag van Rijkswaterstaat gewijd is.
De oplage van het boek is vijftienhonderd exemplaren. Alle congresgangers krijgen er een. Verder ook een aantal geselecteerde medewerkers aan de TU en bij Rijkswaterstaat. Voor studenten en minder prominent TU-personeel is het boek helaas niet weggelegd. Hoewel, zij hebben een heel klein kansje. D’Angremond: ,,Misschien gaat een aantal exemplaren in de losse verkoop.”
Al drie jaar geleden is het idee van het boek ontstaan. Aanvankelijk was het de bedoeling dat studenten het werkje vol zouden schrijven. Er werd daarom een prijsvraag uitgeschreven. Maar dat leverde nauwelijks iets op wat de moeite waard was.
De redactie gooide het daarom over een andere boeg. Alle faculteiten kregen het verzoek een of meerdere bijdragen te leveren. Iedere faculteit is in het huidige boek inderdaad vertegenwoordigd, al komen de meeste van de 27 bijdragen van de subfaculteiten Civiele Techniek en Technische Bestuurskunde. Het karakter van de essays is heel verschillend. ,,Van filosofische bespiegelingen tot wilde toekomstdromen”, aldus d’Angremond.
Over het resultaat is d’Angremond heel tevreden. ,,Er ziten hele originele, nieuwe dingen bij. Voor veel mensen eye-openers. Het boek is echt de moeite van het lezen waard.”
Dat laatste geldt niet voor ieder stuk. Want hoewel het boek voor een breed publiek geschreven is, zijn sommige passages voor de leek moeilijk om door te komen. Aan de schrijfstijl van sommige auteurs had de eindredactie ook wel wat mogen doen. Ambtelijke formuleringen en zinnen met bijzinnen in bijzinnen vormen helaas geen uitzondering.
Rijkswaterstaats loyaliteit aan het centrale gezag is alom bekend. De organisatie zit namelijk stevig onder de plak bij de minister van Verkeer & Waterstaat. Daarom bevat het boek enige licht-kritische bijdragen volgens d’Angremond. ,,Elementen waarvan ik denk dat Waterstaat blij is dat wij het hardop zeggen. Dat er meer geld moet komen voor lange termijnonderzoek bijvoorbeeld.” Is er ook echte kritiek? ,,Heel kritische noten hebben we niet opgenomen”, antwoordt d’Angremond.
Collegevoorzitter De Voogd zal het boek op 11 november uitreiken aan minister van Verkeer & Waterstaat Tineke Netelenbos. Dat gebeurt op het TU-congres Deltakunde dat speciaal aan de verjaardag van Rijkswaterstaat gewijd is.
De oplage van het boek is vijftienhonderd exemplaren. Alle congresgangers krijgen er een. Verder ook een aantal geselecteerde medewerkers aan de TU en bij Rijkswaterstaat. Voor studenten en minder prominent TU-personeel is het boek helaas niet weggelegd. Hoewel, zij hebben een heel klein kansje. D’Angremond: ,,Misschien gaat een aantal exemplaren in de losse verkoop.”
Comments are closed.