Wagenziek in een zelfrijdende auto?

Heeft iemand die een boek leest in een zelfrijdende auto een grotere kans om wagenziek te worden? Masterstudent Adarsh Pattanayak (faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Materiaalwetenschappen) onderzoekt welk effect wagenziekte heeft op iemands cognitieve vermogen.
Dat zelfrijdende auto’s nog geen wijdverspreide werkelijkheid zijn, maakt zijn afstudeerproject volgens Pattanayak niet minder belangrijk. “Onderzoek naar bewegingsziekte is minimaal, terwijl het een veelvoorkomend verschijnsel is. Deze studie draagt daarom niet alleen bij aan het toekomstige comfort van passagiers, maar ook aan een betere acceptatie van de technologie van zelfrijdende auto’s.”
Het onderzoek bevindt zich momenteel in de experimenteerfase. Pattanayak zoekt nog respondenten die in vier sessies van elk een uur verschillende taken uitvoeren; twee in een stilstaande auto en twee in een simulator. (MvdV)

• Neem voor meer informatie over het onderzoek of deelname aan het experiment contact op met Adarsh Pattanayak via e-mail of telefoon (+316174447298)
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl