Waarom?Daarom!

Hiermee lijkt deze discussie dan toch eindelijk gesloten.

Wat actueler is de vraag van vorige week. Sander, derdejaarsstudent industrieel ontwerpen, vroeg zich af: “Als je op de fiets zit, houd je wel je evenwicht als je beweegt, maar niet als je stilstaat. Hoe komt dat?”

Afgaand op de reacties lijkt het antwoord op deze vraag een combinatie van verklaringen.

Jasper van der Starre, vijfdejaarsstudent technische natuurkunde en president van de Vereniging voor Technische Physica stelt: “Dat je evenwicht kan houden op een rijdende fiets, komt hoofdzakelijk doordat je kunt sturen. Hierdoor kun je steeds corrigeren dat je een beetje naar links of rechts helt. Op die manier zorg je ervoor dat de plek waar je banden de weg raken, recht onder je zwaartepunt ligt. Daarom val je ook snel als je te dicht langs de stoep fietst. Dat je wielen draaien – het bekende gyroscopisch effect – werkt ook stabiliserend, maar dit is niet doorslaggevend.”

Remco Noordermeer, student civiele techniek uit 1995, is het hier deels mee eens, maar voegt er aan toe: “Een andere belangrijke reden is de gebogen voorvork van je fiets, ook wel ‘voorloop’ genoemd: hierdoor wordt het zwaartepunt van het frame ten opzichte van de vooras van je fiets verlaagd en dus stabieler: dit is ook de reden dat je kunt fietsen zonder handen aan het stuur.”

De vraag voor komende week komt van Pepijn, derdejaarsstudent aan de Haagse Hogeschool. Hij vertelt dat hij aan het koken was met zijn huisgenoten toen ze zich afvroegen: “Waarom moet je groente koken in water van honderd graden Celsius?” (TvL)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

Deze week beginnen we met een einde. Er kwam namelijk wederóm een reactie binnen op de aloude en populaire discussie over de reden van de indeuking aan de onderzijde van een wijnfles. Wouter Beerepoot, achtstejaars student werktuigbouwkunde, denkt in Wikipedia de ultieme bron te hebben gevonden: “De bodem van een wijnfles is vaak hol. Deze holte wordt de ziel genoemd en is bedoeld om de flessen steviger te laten liggen (de hals van de ene fles steekt in de ziel van de andere).”

Hiermee lijkt deze discussie dan toch eindelijk gesloten.