Waarom?Daarom!

“Waarom zijn blauwdrukken blauw?”, was de vraag die Marien van Ditten, derdejaarsstudent werktuigbouwkunde, vorige week stelde.Volgens Ruud van Gool, student industrieel ontwerpen, heeft dit niets met een kleurstof te maken, maar komt het door een chemische reactie.

De vraag voor de komende week is afkomstig van twee vijfdejaars studenten. Roeland Lievens (civiele techniek) en Peter Kooren (werktuigbouwkunde) vragen zich af: “Waarom wordt een materiaal donkerder als het nat wordt, zoals een zweetplek in kleding of regen op straattegels?” (TvL)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

Volgens Ruud van Gool, student industrieel ontwerpen, heeft dit niets met een kleurstof te maken, maar komt het door een chemische reactie. “Blauwdrukken zijn blauw omdat ze gemaakt werden met ‘cyanotypie’ contactafdrukken. Dit was een methode om tekeningen gemaakt op kalkpapier gemakkelijk en nauwkeurig te reproduceren. Het vel wordt gecoat met de lichtgevoelige stof kalium ferrycyanide. Hierna wordt dit vel belicht met UV-straling waardoor Pruisisch blauw ontstaat. Tegenwoordig worden blauwdrukken niet zo veel meer gebruikt omdat moderne printtechnieken goedkoper zijn.”