Waarom?Daarom!

“Hoe werkt het evenwichtsorgaan eigenlijk?”

Volgens Saskia Dorresteijn, zevendejaars bouwkunde, wordt er gebruik gemaakt van vloeistof. “Ik geloof dat er een bepaald reservoirtje in het orgaan gevuld is met een vloeistof. Aan de binnenkant van dit reservoir bevinden zich minuscule haartjes, net als in het slakkenhuis. Deze haartjes kunnen druk meten. Aan de hand van het verschil in druk tussen een aantal haartjes kunnen je hersenen vervolgens een conclusie trekken over de stand van je hoofd ten opzichte van het horizontale vlak.”

Marieke Stakenburg, achtstejaars industrieel ontwerpen, splitst het evenwicht op in twee aspecten: “Voor het statische evenwichtsgevoel heeft een mens twee reservoirtjes met kleine steentjes. Hoe het werkt weet ik niet precies, maar deze evenwichtssteentjes geven informatie aan de hersenen over de stand van het hoofd ten opzichte van de horizontaal. Voor het dynamische evenwichtsgevoel, dus tijdens een beweging, zijn er drie vrijwel loodrecht op elkaar staande buisjes met gevoelige haartjes waarin zich een vloeistof bevindt. Bij beweging versnelt de vloeistof, wat door de haartjes wordt gemeten. Alle informatie wordt door de hersenen bovendien gerefereerd aan je gezichtsveld. Je hersenen ‘weten’ welke objecten verticaal of horizontaal horen te staan, en nemen deze als referentiepunten. Vandaar dat je je evenwicht veel slechter kunt bewaren met je ogen dicht en je duizelig wordt in Eftelingattractie Villa Volta.”

De vraag van deze week komt van Tomas, student lifescience technology. “Wie kent het niet: je zet een pannetje melk op het vuur, loopt vervolgens weg en voordat je het weet kookt de melk over en stroomt het over het fornuis. Tijdens het schoonmaken van de ellende vraag je je af: waarom rijst melk als het kookt?” (IK)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet niet je naam, studie en studiejaar te vermelden.

De laatste vraag van vorig jaar ging over een wonderbaarlijk deeltje van het menselijk lichaam: het evenwichtsorgaan. Technisch gezien moet dit orgaan zwaartekracht kunnen meten en punten ten opzichte van elkaar kunnen vergelijken. “Hoe werkt het evenwichtsorgaan eigenlijk?”