Wetenschap

Waarom kantoor mensen niet altijd blij zijn met renovatie

Steeds meer oude gebouwen worden gerenoveerd en energieneutraal gemaakt. Gebruikers zijn vaak ontevreden over het resultaat. Minyoung Kwon schreef een gids voor ontwerpers.

Minyoung Kwon: “Ik wil de gebruikers comfortabele ruimtes bieden.” (Foto: Minyoung Kwon)

Overzicht van de gebruikerstevredenheid van oriëntatie, kantoorindeling, bureaulocatie en raam-muur-verhouding. (Afbeelding: Minyoung Kwon.)

Op basis van de informatie uit de enquête maakte Kwon een overzicht van de optimale oriëntatie, kantoorindeling, bureaulocatie en raam-muur-verhouding in kantoorgebouwen. Ontevreden werknemers werken minder efficiënt, zegt Kwon. Daarom is haar onderzoek van belang voor architecten, interieurontwerpers en facilitaire managers.

 

 

Veel kantoren uit de jaren ’60 worden gerenoveerd om de energie-efficiëntie te verhogen naar energielabel A. Niet tot onverdeeld plezier van de mensen die er werken, ontdekte promovendus Minyoung Kwon. Daarom ontwikkelde zij ontwerpregels gebaseerd op de tevredenheid van de gebruikers.

Kwon is al sinds haar studie architectuur meer geïnteresseerd in hoe mensen een gebouw ervaren dan hoe het eruitziet. “Naast aandacht voor esthetiek, economische aspecten en duurzaamheid, wil ik de gebruikerservaring verbeteren en gebruikers comfortabele ruimtes bieden.”

Ze koos vijf kantoorgebouwen uit de jaren ’60 die gerenoveerd zijn rond 2010. Ze vroeg aan 570 gebruikers wat ze van het gebouw vonden. Of ze tevreden waren over het uiterlijk, de temperatuur en psychologische aspecten zoals sociale contacten en privacy.

Niemand wil bij het raam
“Wat me verbaasde, is dat mensen graag bij het raam zitten, terwijl uit de enquête bleek dat ze juist heel ontevreden zijn op die plekken”,  zegt Kwon. Zonlicht reflecteert op computerschermen, waardoor de luxaflex vaak dicht wordt gedaan. Ook vinden mensen het vaak koud aan het raam. Kwon ontdekte dat een afstand van twee of drie meter van het raam optimaal is.

De promovendus mat de binnentemperatuur, de luchtvochtigheid en de verlichting in verschillende seizoenen en vroeg de gebruikers hoe zij die ervoeren. Mensen bleken zich eerder comfortabel te voelen dan echt tevreden te zijn. “Je kunt je comfortabel voelen bij een bepaalde temperatuur maar dat betekent niet dat je tevreden bent. Daarvoor wil je het vaak nog net warmer of koeler hebben.”

Flexplekken
Een van de vragen in de enquête ging over het type kantoorruimte. De open ruimte was het minst favoriet. Mensen zijn het snelst afgeleid door spraak die ze kunnen herkennen, zoals een telefoongesprek. Flexplekken waren het populairst onder gebruikers. Kwon: “Hier kun je zelf besluiten of je samen wil zitten, of meer privacy wil in een aparte kamer.”

Overzicht van de gebruikerstevredenheid van oriëntatie, kantoorindeling, bureaulocatie en raam-muur-verhouding. (Afbeelding: Minyoung Kwon.)

Final%20chart%20Kwon%20kopie.jpg

Op basis van de informatie uit de enquête maakte Kwon een overzicht van de optimale oriëntatie, kantoorindeling, bureaulocatie en raam-muur-verhouding in kantoorgebouwen. Ontevreden werknemers werken minder efficiënt, zegt ze. Daarom is haar onderzoek van belang voor architecten, interieurontwerpers en facilitaire managers.

Sija van den Beukel / Freelance journalist

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.