Waarom? Daarom!

De volgende vraag weten we maar al te goed te beantwoorden. “Hoe komt het dat je sneller dronken wordt als je bier door een rietje drinkt?” Dezelfde Martin Schut komt met een eerste verklaring: “Met het vacuúm zuigen van bier door een rietje komen er meer alcoholdampen vrij in je mond dan als je de vloeistof direct in je maag giet. Deze dampen worden direct opgenomen door je mondholte.”

Hiermee is . bijna – iedereen het eens. Martin Kers, vierdejaars lucht- en ruimtevaarttechniek: “Het bier verdampt sneller door verschillende factoren. Allereerst is het contactoppervlak van het bier met de lucht groter, doordat je kleinere hoeveelheden binnen krijgt. Daarnaast ontstaat er door het zuigen een onderdruk in je mond en het rietje, wat ook snellere verdamping van de vloeistof tot gevolg heeft. Verder komen de koolzuurbelletjes uit het pilsje makkelijker vrij, door het vergrote oppervlak en de verlaagde druk. De ontstane alcoholdamp wordt door deze koolzuurbelletjes sneller meegenomen naar de longen, waar de alcohol sneller wordt opgenomen in je bloedbaan dan in je maag.”

Naast de opname van de alcoholdamp door de longen speelt je mondholte zelf een rol, zoals Schut al aangaf. Kers: “Je gehemelte heeft een dunne huid en is goed doorbloed. Als je alcohol met een rietje drinkt, stroomt een groter deel langs je gehemelte, dan als je uit een glas of flesje drinkt. Een deel van de alcohol kan direct in de bloedbaan worden opgenomen.”

Voor de vraag van de week doe ik een greep in mijn eigen verwondering. Ik verbaas me altijd over één wonderbaarlijke functie van het oor: het geven van gevoel voor evenwicht. Technisch gezien moet dit evenwichtsorgaan zwaartekracht kunnen meten en punten ten opzichte van elkaar kunnen vergelijken. “Hoe werkt het evenwichtsorgaan eigenlijk?” (IK)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet niet je naam, studie en studiejaar te vermelden.

Vorige week deden we een poging het fenomeen te verklaren waarmee bouwpersoneel ondergrondse leidingen opspoort. Helemaal volledig werd het probleem echter niet opgelost. Een troostend woord van Michel Schut, student technische bestuurskunde: “De omschrijving van het verschijnsel van vorige week met de twee stukken L-vormig koperdraad lijkt veel op de omschrijving van een wichelroede, waarmee men vroeger waterbronnen zocht. Dit fenomeen is heel oud, maar tot op heden nog niet wetenschappelijk bewezen.”