Waarom? Daarom!

Het is namelijk geen bolling, maar een indeuking.

Het uitschenken van de laatste druppel wijn, had hij bij een heel oude wijn niet moeten doen, volgens Joop, achtstejaars werktuigbouwkunde. “Voordat de wijn wordt gebotteld, wordt hij gefilterd. Vroeger, toen dit filtreerproces nog niet de hoge standaard van tegenwoordig had, bleven er deeltjes in de wijn achter. De indeuking, de zogenaamde ‘ziel’ van de fles, zorgde ervoor dat die deeltjes tezamen in de rand neersloegen en enigszins samenklonteren. Bij rustig uitschenken van wijn bleven ze daar achter. De ziel is dus de laatste stap in een filtreerproces en heden ten dagen eigenlijk overbodig.”

Joris Oostelbos, student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek en barman in een lokale pub, geeft uit eigen ervaring nog een verklaring voor de indeuking van de bodem van de fles. Hij zegt: “De ziel is vooral bedoeld voor het correct uitschenken van de wijn. Je legt daar namelijk je duim in en laat de fles op de rest van je vingers leunen. Liefst met het etiket naar boven, zodat de klant kan zien welke wijn het is.”

De vraag van deze week wordt gesteld door een anonieme schrijver: “Wat is de ‘sneeuw’ op de tv en bestaat die ook bij digitale televisie?” (MvdS)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet niet je naam, studie en studiejaar te vermelden.

“Waarom zit bij heel veel wijnflessen een bolling aan de onderzijde?” Dit vroeg Frederik Belien, tweedejaars student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, zich vast af toen hij een beetje beschonken de laatste druppel uit de fles schonk. Het is namelijk geen bolling, maar een indeuking.