Waarom? Daarom!

De vraag van vorige week werd gesteld door Pepijn, student aan de Haagse Hogeschool: “Waarom moet je groente koken in water van honderd graden Celsius?” Misschien een beetje onduidelijk, want de binnengekomen antwoorden gaan allemaal in op andere aspecten van de kunst van groente bereiden. Zo mailde vierdejaarsstudent technische natuurkunde Andries Effting: “Je moet sommige groente koken om de celwanden kapot te krijgen, anders kun je het niet verteren. Dit gebeurt in water omdat dit goedkoop en niet giftig is.”

Ir. Dhiradj Djairam, promovendus bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, gaat verder in op de huishoudelijke factor: “De meeste groenten worden al netjes gaar rond negentig graden Celsius, maar niet iedereen heeft een thermometer in zijn/haar pan. Van kokend water weet je tenminste dat het zich op honderd graden Celsius bevindt en het is makkelijker om water constant op het kookpunt te houden. Uiteraard tot al het water verdampt is, maar als je dan nog niet klaar bent, dan ben je niet echt een competente kok.”

De vraag voor de komende week zal vele Delftenaren wel eens hebben bezig gehouden. Joost, onlangs afgestudeerd bij technische aardwetenschappen, vraagt zich af: “Als ik tijdens een avondje stappen op een gegeven moment naar het toilet ga, blijf ik daarna bezig. Hoe komt dat?” (TvL)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden

Deze week kwam er een opvallende reactie op de vraag van twee weken geleden: ‘Als je op de fiets zit, houd je wel je evenwicht als je beweegt, maar niet als je stilstaat. Hoe komt dat?’ Jodi Kooijman van de groep engineering dynamics blijkt over dit onderwerp net een afstudeerscriptie te hebben geschreven en mailt: “Rond deze vraag hangen veel mythes en folklore (zoals het al besproken gyroscopisch effect van de wielen) die wetenschappers en fietsfabrikanten al meer dan honderd jaar bezighouden. Er blijken twee belangrijke eigenbewegingen van de fiets te bestaan, de slinger- en omvalbewegingen, die de dynamica van een fiets voornamelijk bepalen. Bij lage snelheden is juist de slingerbeweging erg instabiel. Deze beweging groeit zo snel, dat de fiets eigenlijk direct omvalt. Hoe hoger de snelheid, hoe stabieler deze slingerbeweging wordt en het dus makkelijker wordt om de fiets te stabiliseren.”