Waarom? Daarom!

De vraag van vorige week werd gesteld door Joost: “Als ik tijdens een avondje stappen op een gegeven moment naar het toilet ga, blijf ik daarna bezig. Hoe komt dat?” Dat heeft vast vele Delftenaren bezig gehouden, dachten we. Maar niets is minder waar. De enige reactie kwam van Nynke, vierdejaars aan de Universiteit Leiden. “Stel dat Joost rond vijf uur met zijn eerste biertje begint en elk half uur een nieuw biertje drinkt. Om tien uur is zijn blaas dan helemaal gevuld en gaat ‘ie naar het toilet. Tijdens dit toiletbezoek leegt hij de blaas ongeveer voor de helft. Dus vanaf dat moment zijn er steeds maar enkele biertjes nodig om de blaas weer opnieuw te vullen, waardoor Joost elke keer weer opnieuw naar de wc moet. Dat verklaart ook waarom je de volgende ochtend als je wakker wordt meteen weer moet: de laatste biertjes van de afgelopen avond dienen zich aan.” Leiden, bedankt voor deze heldere uitleg.

Teun, eerstejaarsstudent werktuigbouwkunde, stelt de vraag voor komende week: “Als ik aan het studeren ben, luister ik het liefst naar muziek. Maar mijn huisgenoot wil het altijd doodstil hebben. Neem je leerstof beter op mét of zónder muziek?” (TvL)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

Wederom een reactie op de vraag van twee weken geleden: “Waarom moet je groente koken in water van honderd graden Celsius?” Roeland, student civiele techniek, stelt dat groente in kokend water moet worden gekookt omdat op deze temperaturen geen vitamines afgebroken worden. “Rond de zeventig graden zijn de enzymen die de vitamines aantasten het actiefst. Wanneer het water kookt voordat je de groente toevoegt, komt de groente maar heel kort in het schadelijke temperatuurgebied.”