Waarom? Daarom!

Julien van Campen, student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, heeft ondertussen twee vragen over zuivel. Zijn eerste vraag gaat over de inhoud: “Aan een hoop geelgekleurde zuivelproducten zoals vanillevla, margarine en kaas wordt de felrode kleurstof annatto toegevoegd. In levensmiddelen die naar rood neigen zoals bosvruchtenyoghurt, is deze kleurstof juist niet te vinden.”

Julien en zijn huisgenoten vragen zich af: “Wanneer wordt annatto gebruikt in levensmiddelen?”

De andere vraag van Julien heeft betrekking op de verpakking: “Alle zuivelfabrikanten lijken dezelfde soort kleurcodering te gebruiken voor zuivelverpakkingen. Volle melk is altijd donkerblauw, halfvolle melk is altijd lichtblauw, karnemelk is altijd rood en yoghurt is altijd groen. Wat is de logica achter de kleurcodering voor zuivelproducten?” (TvL)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

“Kan UV-straling door een aluminiumgevel zo erg gereflecteerd worden dat de huid ervan verbrandt?”, vroeg Hans Langbroek, gemeenteraadslid bij de gemeente Enkhuizen, zich vorige week af. Er kwam geen enkele reactie op binnen. We laten de vraag nog een week staan, misschien voor iemand van technische natuurkunde?