Campus

Waarom? Daarom!

“Alle zuivelfabrikanten lijken dezelfde soort kleurcodering te gebruiken voor zuivelverpakkingen. Volle melk is altijd donkerblauw, halfvolle melk is altijd lichtblauw, karnemelk is altijd rood en yoghurt is altijd groen.

Wat is de logica achter de kleurcodering voor zuivelproducten?”, vroeg Julien zich vorige week af. Alex, student bouwkunde, denkt dat het te maken heeft met gewenning. “Herkenbaarheid speelt bij routinematig aankoopgedrag een grote rol. De klant denkt bij bepaalde kleuren aan bepaalde producten en vertrouwde kleurcodes zijn dan heel belangrijk. Campina heeft bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar een geheel witgekleurd melkpak. Uit dat onderzoek bleek dat de consument zo’n wit pak meteen als een specialiteit ziet, in plaats van als normale, halfvolle melk.” Waarom dan ooit voor deze kleurcodering werd gekozen lijkt nog onduidelijk, maar een bekende in deze rubriek, de zelfbenoemde ‘fenomenoloog’ Johan Kelderman, geeft een verklaring. “De kleurcodering van melkpakken gaat allereerst terug naar het besef dat de ‘primaire’ kleuren het best onderscheiden kunnen worden. Dit is ook het geval bij de oeroude internationale afspraak over kleuren van postzegels voor binnen- en buitenlands tarief: het duidt op respect voor klanten die niet kunnen lezen. De verpakking van vanillevla is overigens wel gelijk aan de inhoud: de vla wordt zelfs bijgekleurd om hem te laten matchen met de verpakking.”

Marien van Ditten, derdejaarsstudent werktuigbouwkunde, stelt de vraag voor de komende week: “Waarom zijn blauwdrukken blauw?”

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

“Alle zuivelfabrikanten lijken dezelfde soort kleurcodering te gebruiken voor zuivelverpakkingen. Volle melk is altijd donkerblauw, halfvolle melk is altijd lichtblauw, karnemelk is altijd rood en yoghurt is altijd groen. Wat is de logica achter de kleurcodering voor zuivelproducten?”, vroeg Julien zich vorige week af. Alex, student bouwkunde, denkt dat het te maken heeft met gewenning. “Herkenbaarheid speelt bij routinematig aankoopgedrag een grote rol. De klant denkt bij bepaalde kleuren aan bepaalde producten en vertrouwde kleurcodes zijn dan heel belangrijk. Campina heeft bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar een geheel witgekleurd melkpak. Uit dat onderzoek bleek dat de consument zo’n wit pak meteen als een specialiteit ziet, in plaats van als normale, halfvolle melk.” Waarom dan ooit voor deze kleurcodering werd gekozen lijkt nog onduidelijk, maar een bekende in deze rubriek, de zelfbenoemde ‘fenomenoloog’ Johan Kelderman, geeft een verklaring. “De kleurcodering van melkpakken gaat allereerst terug naar het besef dat de ‘primaire’ kleuren het best onderscheiden kunnen worden. Dit is ook het geval bij de oeroude internationale afspraak over kleuren van postzegels voor binnen- en buitenlands tarief: het duidt op respect voor klanten die niet kunnen lezen. De verpakking van vanillevla is overigens wel gelijk aan de inhoud: de vla wordt zelfs bijgekleurd om hem te laten matchen met de verpakking.”

Marien van Ditten, derdejaarsstudent werktuigbouwkunde, stelt de vraag voor de komende week: “Waarom zijn blauwdrukken blauw?”

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.