Campus

Waarom? Daarom!

Helaas is in de papieren editie van Delta het slot van de rubriek Waarom?Daarom! weggevallen. Onze excuses hiervoor.“Waarom loopt men op het perron mee met een aankomende trein, ook als dit helemaal geen nut heeft omdat de trein nog veel te snel gaat?” Deze vraag kwam vorige week van een groepje Virgilianen.

br />
Ondanks de drukte van de tentamenweken blijkt een aantal lezers zijn mening over deze vraag kwijt te willen. Ruud van Lint, student werktuigbouwkunde, denkt dat het voornamelijk ligt aan de onvoorspelbaarheid van de Nederlandse Spoorwegen. ”Omdat reizigers vaak niet weten hoe lang de trein is en waar de trein zal stoppen, lopen zij niet al te ver door op het perron. Soms blijkt een trein bijvoorbeeld ineens een stuk korter te zijn dan je zou verwachten. Maar zodra de trein binnen komt rollen en men ziet dat de trein meer snelheid heeft of langer is dan verwacht, zullen de reizigers al snel met de treinrichting mee lopen.”

Sander Westerbeek, vijfdejaarsstudent bouwkunde, vermoedt een andere reden. “Als de trein voorbij rolt, hebben reizigers vaak al gezien waar ze willen instappen. Ze weten waar de eerste en tweede klasse zijn en zien waar nog plek is in de coupés.”

Voor de lezer die zich juist afvraagt hoe de machinist weet waar de trein moet stoppen, heeft student technische natuurkunde Edo Smits een antwoord. “Op het perron staan ruitvormige blauwe borden met een cijfer. Deze cijfers geven aan waar de machinist zijn trein stil moet zetten om te voorkomen dat de trein te laat of te vroeg stopt. Een trein met twee wagons moet bijvoorbeeld worden stilgezet bij het cijfer 2.” (TvL)

En daarmee is de discussie gesloten.

Na de zomervakantie maakt Waarom?Daarom! plaats voor een nieuwe rubriek.

Helaas is in de papieren editie van Delta het slot van de rubriek Waarom?Daarom! weggevallen. Onze excuses hiervoor.

“Waarom loopt men op het perron mee met een aankomende trein, ook als dit helemaal geen nut heeft omdat de trein nog veel te snel gaat?” Deze vraag kwam vorige week van een groepje Virgilianen.

Ondanks de drukte van de tentamenweken blijkt een aantal lezers zijn mening over deze vraag kwijt te willen. Ruud van Lint, student werktuigbouwkunde, denkt dat het voornamelijk ligt aan de onvoorspelbaarheid van de Nederlandse Spoorwegen. ”Omdat reizigers vaak niet weten hoe lang de trein is en waar de trein zal stoppen, lopen zij niet al te ver door op het perron. Soms blijkt een trein bijvoorbeeld ineens een stuk korter te zijn dan je zou verwachten. Maar zodra de trein binnen komt rollen en men ziet dat de trein meer snelheid heeft of langer is dan verwacht, zullen de reizigers al snel met de treinrichting mee lopen.”

Sander Westerbeek, vijfdejaarsstudent bouwkunde, vermoedt een andere reden. “Als de trein voorbij rolt, hebben reizigers vaak al gezien waar ze willen instappen. Ze weten waar de eerste en tweede klasse zijn en zien waar nog plek is in de coupés.”

Voor de lezer die zich juist afvraagt hoe de machinist weet waar de trein moet stoppen, heeft student technische natuurkunde Edo Smits een antwoord. “Op het perron staan ruitvormige blauwe borden met een cijfer. Deze cijfers geven aan waar de machinist zijn trein stil moet zetten om te voorkomen dat de trein te laat of te vroeg stopt. Een trein met twee wagons moet bijvoorbeeld worden stilgezet bij het cijfer 2.” (TvL)

En daarmee is de discussie gesloten.

Na de zomervakantie maakt Waarom?Daarom! plaats voor een nieuwe rubriek.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.