Waarom 75 studenten in collegezaal?

Waarom mogen er maar 75 studenten in een collegezaal, onafhankelijk van de grootte van de ruimte? In het coronadebat van dinsdag 16 november in de Tweede Kamer ging het maar eventjes over het hoger onderwijs toen demissionair premier Mark Rutte een verklaring gaf voor het besluit om weer een groepsmaximum in te stellen in mbo, hbo en wo. Rutte zei dat er nu eenmaal zeer veel studenten zijn die één van deze onderwijsvormen volgen: meer dan een miljoen. “Daar wil je eigenlijk geen beperkingen aan opleggen. Maar om daar het risico wel te verminderen, hebben we gezegd: de grotere hoorcolleges nu even niet, althans tot dat maximum.”

Volgende week stuurt het kabinet een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer om een snelle invoering van de coronapas in het hoger onderwijs mogelijk te maken zonder bemoeienis van de medezeggenschapsraden. Daarop liepen de Kamerleden tijdens het coronadebat niet of nauwelijks vooruit. (HOP, Bas Belleman)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl