Waanzinnig Winkelen

Volg wekelijks de perikelen van studentenhuis De Draeck in de real life-studentensoap van Delta. Leef mee met de huisgenoten en ervaar de problemen en frustraties die ontstaan wanneer je met dertien studenten samenwoont in het centrum van Delft.

Het is koud en nat buiten. De dagen zijn kort en de nachten immens lang. Dan is er bijna niets beter dan spelletjes doen met je huisgenoten. Gezelschapsspelletjes, welteverstaan.

Bij ons in huize De Draeck is een echte spelletjeskampioen, Maureen. Maureen is vierdejaars werktuigbouwkunde en heeft maar één echt favoriet gezelschapsspel: ‘Waanzinnig Winkelen’.

Waanzinnig Winkelen is een spel uit de jaren negentig. Toen had de gemiddelde spelletjesfabrikant ontdekt dat je overal een computertje in kunt stoppen. De felroze verpakking van dit spel prijst dan ook dat er een echte sprekende computer in zit. Verder staat er op de kleurige verpakking een blond jaren-negentig-tienermeisje dat het knopje indrukt van het immense apparaat waarin de computer zit. Uit de verpakking blijkt verder dat er dan een bibberige tekst in de vorm van een stripverhaalwolkje te horen valt uit de luidspreker van de computer, die overigens ook nog eens vier batterijen van het grootste formaat verlangt.

We dagen Maureen uit; haar winkelkwaliteiten moeten te overtreffen zijn door tactiek en strategisch doordacht spel. Met vier deelnemers, twee dames en twee heren, strijden we om de titel ‘Waanzinnige Winkelaar 2006’.

Het spelbord bestaat uit een kartonnen winkelcentrum waarop boetiekjes, warenhuizen en zaken getekend staan. We spelen met een vrouwelijk gevormd speelfiguur en het doel is om zo snel mogelijk te shoppen en het geld te verbrassen om vervolgens terug te gaan naar de parkeerplaats. De sprekende computer vertelt ons waar de koopjes en aanbiedingen zijn in de kartonnen shopping mall. Net als in het echt. We leven ons volledig in, in onze rol als ware Gooise geldspendeersters.

Maureen gaat aanvankelijk aan kop. Honderden nepguldens trekt ze uit de pinautomaat die centraal gelegen is in het winkelparadijs. Binnen no time heeft ze al vijf van de zeven te kopen artikelen. Maar ook de heren gaan goed en als Maureen aan het uitrusten is in de ‘koffiebar’, slaat één van de heren toe. Hij doet vliegensvlug zijn laatste inkopen en sprint op naaldhakken terug naar de parkeerplaats. Gewonnen!

Zo blijkt maar weer dat ook de Delftse man best zijn mannetje kan staan als het gaat om Waanzinnig Winkelen. Was de studiefinanciering in het echt ook maar zo oneindig groot. (MvdS)

Volgende week: Maureens geld is echt op.

De cijfers:

Waanzinnig winkelen is voor kinderen vanaf 8 jaar.

Er zijn vier vette batterijen nodig op te kunnen spelen.

Van de huisgenoten krijgt 38 procent geen studiefinanciering meer.

Wekelijks worden er gemiddeld 2 gezelschapsspelletjes gespeeld.

Volgende week: Maureens geld is echt op.

De cijfers:

Waanzinnig winkelen is voor kinderen vanaf 8 jaar.

Er zijn vier vette batterijen nodig op te kunnen spelen.

Van de huisgenoten krijgt 38 procent geen studiefinanciering meer.

Wekelijks worden er gemiddeld 2 gezelschapsspelletjes gespeeld.