VSSD: numerus fixus voor internationale studenten

Studentenvakbond VSSD wil maatregelen tegen de instroom van internationale studenten. “Die instroom moet niet ten koste gaan van de Nederlandse student”, vindt vice-voorzitter

Jeannine Frijns: "Kwaliteit van het onderwijs is belangrijker dan internationalisering." (Foto: Connie van Uffelen)

Een nieuw VSSD-bestuur: wat zijn jullie belangrijkste plannen voor het komende collegejaar?
“Waar wij vooral voor staan is de toegankelijkheid van het onderwijs. De technische universiteit moet toegankelijk blijven voor de Nederlandse student. Er moet een goede balans zijn tussen de Nederlandse en internationale studenten binnen universiteiten. Er kunnen tools voor nodig zijn om bijvoorbeeld de instroom van de internationale studenten te beperken.

Wat is volgens jullie een goede verhouding?
“Ik heb geen getal, daar moet onderzoek naar gedaan worden. Wij zijn niet tegen internationale studenten. Studenten kunnen veel leren van elkaars cultuur, alleen: de kwaliteit van het onderwijs is belangrijker dan internationalisering. De Nederlandse student moet zeker ook de mogelijkheid hebben om te studeren in Nederland. Instroom van internationale studenten moet niet ten koste gaan van de Nederlandse student.”

Gebeurt dat volgens jullie nu?
“Op het moment dat opleidingen Engelstalig worden, kan de universiteit er een selectie op moeten zetten zoals we zagen bij computer science. Een numerus fixus, omdat de instroom van de internationale studenten zo hoog wordt. Door die selectie belemmer je ook de Nederlandse studenten, omdat die dan ook door de selectieprocedure heen moeten zien te komen. Daarom zou het mooi zijn als je die internationale student via een aparte numerus fixus kunt laten instromen.”

Dat zal niet mogen, omdat je dan discrimineert op nationaliteit.
“Het is aan de overheid om te kijken hoe dat zit op het gebied van discriminatie. Mij lijkt dat ook de Nederlandse student toegang moet hebben tot de Nederlandse universiteit. Er moet structureel meer geld naar technische universiteiten. We groeien, er is vraag naar ingenieurs en als je niet aan die vraag voldoet is er economische schade. Er moet structureel meer geld bij.

Collegevoorzitter Tim van der Hagen heeft daar in Het Financieele Dagblad voor gepleit. Hij zei ‘als dit zo doorgaat moeten we kleiner worden en met bepaalde opleidingen stoppen.’ Hoe denken jullie daarover?
“Er is vraag naar ingenieurs dus ik denk niet dat je een opleiding moet stoppen. Er moet gewoon structureel meer geld bij, zodat die opleidingen niet hoeven te stoppen.”

Zouden Engelstalige opleidingen weer Nederlandstalig moeten worden?
“Als je geen Nederlands spreekt kun je niet in Nederland studeren totdat een opleiding Engelstalig is. Ook op Nederlandstalige opleidingen zit soms al een selectieprocedure. Los eerst dat op met extra geld.  Denk eerst na over de kwaliteit van de opleiding en kijk dan of het mogelijk is om een opleiding Engelstalig te maken.”

Merken jullie dat Nederlandse studenten belemmerd worden door verengelsing aan de TU?
“Als ik voor mijzelf spreek, dan was ik mijn bacheloropleiding molecular science & technology niet gaan doen indien die Engelstalig zou zijn geweest. Toen ik van de middelbare school kwam was mijn Engels niet goed genoeg. Ik zou daar zeker door belemmerd zijn.”

Op welke onderwerpen zullen jullie je nog meer richten komend jaar?
“We hebben afgelopen jaar een onderzoek gedaan naar stress onder studenten. De uitslagen daarvan komen binnenkort naar buiten. Ons lijkt het een goed idee van de minister om de norm voor het bindend studieadvies (bsa) te verlagen. Het bsa is zeker een van de factoren die leiden tot stress.”

Had je daar zelf ook last van?
“Ja. Je hebt vakken die veel punten waard zijn, als je dat vak niet haalt, mag je ook een ander vak niet volgen. Het stapelt zich dan snel op. Zo komt op bepaalde vakken veel druk te staan. Dat is niet goed.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl