Vrolijk bloempje als virtuele bewegingscoach

Ouderen zouden wel wat meer mogen bewegen, vindt Iñaki Merino Albaina. Voor zijn afstuderen ontwikkelde hij een ‘virtuele coach’ die bejaarden stimuleert om te lopen.

Vanuit een touchscreen kijkt Flowie gelukzalig een huiskamer in wanneer er een wat oudere dame langsloopt. Het virtuele poppetje, dat de gedaante heeft van een bloem, steekt zelfs zijn duim op. Niet verwonderlijk, want de vrouw die samen met het lachebekje in een promotiefilmpje figureert, heeft net boodschappen gedaan. Ze heeft dus flink wat afgelopen en daar wordt Flowie gelukkig van.
“De dame in kwestie heeft een stappenteller aan haar schoen bevestigd”, vertelt de geestelijk vader van Flowie, Iñaki Merino Albaina. “Het is een apparaatje ter grootte van een munt dat bijhoudt hoeveel je loopt. Het slaat die gegevens op en verstuurt de informatie automatisch en draadloos naar een minicomputer in huis wanneer de vrouw zich er binnen een straal van twintig meter vandaan bevindt.”
Flowie communiceert met de computer en presenteert de loopinformatie op een toegankelijke manier op een beeldscherm ter grootte van een A3tje. Loopt een oudere voldoende, dan kijkt hij vrolijk, zo niet, dan kijkt hij sip. “De methode is bedoeld om mensen die nog gezond zijn, te motiveren om voldoende te bewegen”, zegt de uitvinder. Merino Albaina, die officieel afstudeerde bij Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, maakte deze interface voor zijn afstuderen bij de faculteit Industrieel Ontwerpen.
Door op het scherm op icoontjes te drukken, kunnen ouderen ook informatie in de vorm van grafiekjes en tabelletjes oproepen over hun beweeggedrag gedurende de dag.
Flowie is getest door een paar proefpersonen. Die waren tevreden, aldus Merino Albaina. “Maar om te achterhalen of het systeem ouderen echt motiveert om meer te bewegen, is meer onderzoek nodig”, zegt hij.

Kijk hier de video.

“De dame in kwestie draagt een stappenteller aan haar schoen”, vertelt de geestelijk vader van Flowie, ir. Iñaki Merino Albaina. “Het is een apparaatje ter grootte van een munt dat bijhoudt hoeveel je loopt. Het slaat die gegevens op en verstuurt de informatie automatisch en draadloos naar een minicomputer in huis wanneer de vrouw zich er binnen een straal van twintig meter vandaan bevindt.”

Flowie communiceert met de computer en presenteert de loopinformatie op een toegankelijke manier op een beeldscherm ter grootte van een A3-tje. Loopt iemand voldoende, dan kijkt Flowie vrolijk, zo niet, dan kijkt hij sip.

“De methode is bedoeld om mensen die nog gezond zijn, te motiveren om voldoende te bewegen”, zegt de uitvinder Merino Albaina. Hij studeerde af bij Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, en maakte de vrolijke interface voor zijn afstuderen bij de faculteit Industrieel Ontwerpen.

Door op het scherm op icoontjes te drukken, kunnen ouderen ook informatie in de vorm van grafiekjes en tabelletjes oproepen over hun activiteit gedurende de dag.

Kijk hier de video.