Wetenschap

Vrachtongelukken

Vrachtwagens veroorzaken minder ernstige ongelukken dan aangenomen. Bij slechts 0,6 procent van de files op snelwegen is een ongeluk met een vrachtwagen betrokken.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Ongevallen met vrachtauto’s op het rijkswegennet’, dat Verkeer en Waterstaat onlangs naar buiten bracht.

Dr. Henk van Zuylen, hoogleraar dynamisch verkeer- en vervoermanagement, herkent de uitkomsten van het onderzoek. “Ik ben betrokken bij een vergelijkbare studie en we komen tot dezelfde conclusie. Ik had overigens wel een andere uitkomst verwacht.” Bij het door Van Zuylen genoemde onderzoek, zijn alle ongevallen op de A15 bij de Rotterdamse havens over de periode 2002-2005 geanalyseerd. “De meeste ongelukken worden veroorzaakt door personenauto’s. Het gaat vaak om eenvoudige flankbotsingen, problemen bij in- en uitvoegen van stroken en uit de bocht vliegen. Op het wegvak dat is onderzocht, ligt om de twee à drie kilometer een op- of afrit. Er zijn dus heel veel bewegingen. Vrachtwagens rijden dan meestal toch wat rustiger dan lichtere auto’s.”

Bij zijn onderzoek is ook gekeken of er in de loop van de dag verschillen optreden. Tijdens de ochtendspits vonden er 284 ongelukken plaats. Bij 39 daarvan waren vrachtwagens betrokken, ofwel veertien procent. In de loop van de dag daalt dit tot aandeel elf procent. Rond de avondspits loopt het wel hoger op.

Hoogleraar verkeersstromen dr. Serge Hoogendoorn is verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek van Verkeer en Waterstaat. “Ik houd me meer bezig met verkeersstromen dan met verkeersveiligheid, maar ik zou een andere uitkomst verwachten”, aldus Hoogendoorn. “Zo zie je maar hoe de perceptie van mensen anders kan zijn dan de werkelijkheid. Het idee was juist dat vrachtwagens tegenwoordig zo comfortabel zijn, dat de chauffeurs de voeling met de wagen een beetje kwijtraken. Ze zouden hierdoor minder snel voelen wanneer fout het gaat.”

Beide hoogleraren geven wel aan dat ongelukken met vrachtwagens meestal ernstig zijn en vaker tot files leiden dan ongelukken met personenauto´s.

Dit laatste probleem ziet ook Fred Wegman. Hij is directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek en docent aan de TU Delft. “Ongevallen met vrachtauto’s op rijkswegen komen regelmatig voor en zorgen soms voor grote overlast. Je zal maar in de file achter zo’n ongeval staan”, aldus Wegman. ”Maar ongevallen waarbij een vrachtauto betrokken is, zijn in de regel ernstig van afloop voor de tegenpartij. Dit komt doordat een vrachtauto zwaar en rigide is. Van de 140 doden bij ongevallen per jaar waarbij een vrachtauto betrokken is, valt meer dan negentig procent bij de tegenpartij. De onverenigbaarheid van de vrachtauto en het overige verkeer, ook bij relatief lage snelheden, is een fundamenteel probleem. Dit vraagt om een fundamentele oplossing. Wat mij betreft: scheiden naar plaats of tijd.” (MP)

Dr. Henk van Zuylen, hoogleraar dynamisch verkeer- en vervoermanagement, herkent de uitkomsten van het onderzoek. “Ik ben betrokken bij een vergelijkbare studie en we komen tot dezelfde conclusie. Ik had overigens wel een andere uitkomst verwacht.” Bij het door Van Zuylen genoemde onderzoek, zijn alle ongevallen op de A15 bij de Rotterdamse havens over de periode 2002-2005 geanalyseerd. “De meeste ongelukken worden veroorzaakt door personenauto’s. Het gaat vaak om eenvoudige flankbotsingen, problemen bij in- en uitvoegen van stroken en uit de bocht vliegen. Op het wegvak dat is onderzocht, ligt om de twee à drie kilometer een op- of afrit. Er zijn dus heel veel bewegingen. Vrachtwagens rijden dan meestal toch wat rustiger dan lichtere auto’s.”

Bij zijn onderzoek is ook gekeken of er in de loop van de dag verschillen optreden. Tijdens de ochtendspits vonden er 284 ongelukken plaats. Bij 39 daarvan waren vrachtwagens betrokken, ofwel veertien procent. In de loop van de dag daalt dit tot aandeel elf procent. Rond de avondspits loopt het wel hoger op.

Hoogleraar verkeersstromen dr. Serge Hoogendoorn is verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek van Verkeer en Waterstaat. “Ik houd me meer bezig met verkeersstromen dan met verkeersveiligheid, maar ik zou een andere uitkomst verwachten”, aldus Hoogendoorn. “Zo zie je maar hoe de perceptie van mensen anders kan zijn dan de werkelijkheid. Het idee was juist dat vrachtwagens tegenwoordig zo comfortabel zijn, dat de chauffeurs de voeling met de wagen een beetje kwijtraken. Ze zouden hierdoor minder snel voelen wanneer fout het gaat.”

Beide hoogleraren geven wel aan dat ongelukken met vrachtwagens meestal ernstig zijn en vaker tot files leiden dan ongelukken met personenauto´s.

Dit laatste probleem ziet ook Fred Wegman. Hij is directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek en docent aan de TU Delft. “Ongevallen met vrachtauto’s op rijkswegen komen regelmatig voor en zorgen soms voor grote overlast. Je zal maar in de file achter zo’n ongeval staan”, aldus Wegman. ”Maar ongevallen waarbij een vrachtauto betrokken is, zijn in de regel ernstig van afloop voor de tegenpartij. Dit komt doordat een vrachtauto zwaar en rigide is. Van de 140 doden bij ongevallen per jaar waarbij een vrachtauto betrokken is, valt meer dan negentig procent bij de tegenpartij. De onverenigbaarheid van de vrachtauto en het overige verkeer, ook bij relatief lage snelheden, is een fundamenteel probleem. Dit vraagt om een fundamentele oplossing. Wat mij betreft: scheiden naar plaats of tijd.” (MP)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.