Voorlopig geen paniek om bof

De GGD Zuid-Holland West heeft de TU Delft gevraagd medewerkers en studenten voor te lichten over het bofvirus dat onder studenten heerst. De GGD wil het vooral weten als mensen ouder dan 27 jaar ziek worden.

Sinds de jaarwisseling waart de bof rond in Delft. Momenteel zijn 53 gevallen bevestigd of zeer waarschijnlijk, vertelt Kioe Bing Yap, arts infectiebestrijding GGD Zuid-Holland West. Onrust, of erger nog paniek, zijn zeker niet nodig, zegt hij. Alertheid wel. De bof is immers een meldingsplichtige ziekte omdat ertegen wordt gevaccineerd. En toch worden jonge mensen ziek, mensen die als kind twee keer gevaccineerd zijn.

Het verloop van de ziekte is meestal mild, of asymptomatisch, zoals Yap het ook wel noemt. “We zien nu alleen gevallen met opvallende symptomen als een dikke wang, maar de meeste mensen die zijn besmet, merken dat niet eens.” Om hoeveel besmettingen het gaat, kan Yap daarom niet zeggen.
In de pers heeft de bof onder studenten in Delft, Leiden, Utrecht en Groningen de laatste tijd veel aandacht gekregen. Telkens werd gemeld dat Delft de bron van de opleving van de ziekte is. Volgens Yap is dat echter een foutieve redenering. “De bof is waarschijnlijk vijfduizend jaar geleden begonnen, sindsdien waart het virus rond. Ook in Nederland, onder niet-gevaccineerden. Het is nu in Delft opgepikt door huisartsen. En het opmerkelijke is natuurlijk dat het nu om gevaccineerde mensen gaat.”

Waarom studenten die als kind wel zijn gevaccineerd nu opeens ziek worden, is onduidelijk. Er is nog geen onderzoek naar geweest. Het lijkt er wel op dat het ziekteverloop bij gevaccineerden mild is.
Daarom ook vindt de GGD het niet nodig maatregelen te nemen. Yap: “We hebben contact gehad met de studentenverenigingen in Delft en met de TU en gevraagd of ze informatie op hun sites willen zetten. Maar het afgelasten van feesten of colleges, van evenementen waar veel mensen samenkomen, is niet nodig. Er is natuurlijk wel een besmettingsrisico, maar je weet nooit hoe lang dat blijft bestaan.”

Onder de 53 gevallen die Yap nu kent, zijn voor zover hij weet twee mensen die geen student zijn. Hij heeft huisartsen gevraagd extra te letten op mensen ouder dan 27 jaar. Zij zijn meestal niet gevaccineerd, wat dus een risico is. Overigens hebben zij de ziekte vaak gehad, wat ook bescherming biedt.
Als iemand iets van een bofbesmetting merkt, is dat meestal door koorts, spierpijn en hoofdpijn. Kenmerkende symptomen zijn een pijnlijke zwelling van de speekselklier voor het oor. Ook pijn bij het openen van de mond en oorpijn komen vaak voor. Complicaties kunnen zich in zeldzame gevallen voordoen bij mannen in de vorm van een ontsteking van de teelbal, soms met onvruchtbaarheid als gevolg. Bij vrouwen kan een ontsteking van de eierstokken voorkomen. Ook hersenvliesontsteking is mogelijk.

www.sgzstudent.nl

Delta, 23 november 2006
Slapen op een zwevend bed. De opzienbarende uitvinding van ir. Janjaap Ruijssenaars werd door Time uitgeroepen als een van de beste uitvindingen van 2006.

Twee jaar geleden buitelden kranten en tijdschriften over elkaar heen om over het futuristische zwevend bed te schrijven. Het invloedrijke Amerikaanse tijdschrift Time riep het zwevend bed zelfs uit tot een van de beste uitvindingen van 2006. Alles leek mee te zitten, een betere publiciteit kon een product haast niet krijgen.
Toch is het zwevend bed in nog geen enkele slaapkamer te bewonderen. “Het bed kost 1,2 miljoen euro. Dat is een enorme prijs, er moet iemand zijn die er van houdt en er het geld voor heeft”, zegt ir. Janjaap Ruijssenaars, die bouwkunde studeerde aan de TU Delft. “Naast de prijs denk ik dat onwetendheid over de kracht van magnetisme ook een reden is waarom het bed nog niet is verkocht. Of de kredietcrisis nu invloed heeft op een mogelijke verkoop weet ik niet. Mijn doelgroep is heel klein, maar rijke mensen zijn niet allemaal verdwenen.”
Een van de puisant rijke personen die interesse toonden in het bed was talkshow host Oprah Winfrey. Producers van haar show belden twee jaar geleden enthousiast naar Ruijssenaars. “Ze wilden mij en het bed graag in de show hebben. Maar dat kon niet, want er is er nog geen een gemaakt.”
Technisch is er niets aan het ontwerp veranderd de afgelopen jaren. “In een fabriek in Son, bij Eindhoven, is alle techniek in huis om het zwevend bed te maken”, zegt Ruijssenaars. Een prototype maken, kan potentiële kopers over de streep trekken. Maar door de hoge kosten zijn daar geen plannen voor.
Fysiek mag het bed dan nog niet het levenslicht gezien hebben, fictief is het al wel vereeuwigd. In het boek Spook Country van sciencefiction schrijver William Gibson speelt het bed een rol. “De hoofdpersoon neemt een dame mee naar huis en waarschuwt haar voor de kabels, die gebruikt worden om het bed op zijn plaats te houden. De beschrijving klopt precies. Onlangs was een zwevende sofa in de vorm van een wolk in het nieuws. De Chinese ontwerper zei door mij geïnspireerd te zijn. Dat vind ik erg leuk om te horen.”
Ondanks dat Ruijssenaars nog geen bed heeft verkocht, legt het ontwerp hem geen windeieren. “Ik kreeg de opdracht van een Italiaans ontwerpbureau om een deurklink te ontwerpen. Zij hadden in het verleden gewerkt met toparchitecten als Frank Gehry. Die uitverkiezing dankte ik aan het zwevend bed. Door het opmerkelijke design hebben mensen vertrouwen in mijn ontwerpen.”