Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Vliegtuigverkoper in Dubai

Straaljagerpiloot worden was zijn droom, maar een bril gooide roet in het eten. Guido Kerbusch ging vliegtuigen verkopen voor Airbus in Dubai.


Naam: Guido Kerbusch

Leeftijd: 34

Studie: Luchtvaart- en ruimtevaarttechniek

Afgestudeerd op: Voorontwerp van een vliegboot

Burgerlijke staat: Getrouwd, een dochter

Eerste vlucht ooit: In maart 1987 met een Airbus A310 van Brussel naar Gran Canaria. Henny Huisman was ook aan boord en gaf hem een handtekening voor zijn verjaardag



Zou je dat wel doen, hoorde Guido Kerbusch toen hij in 1996 aan luchtvaart- en ruimtevaarttechniek begon. Fokker was net failliet en zijn omgeving zag daarom geen heil in deze studiekeuze. Toch zette Kerbusch door, want hij moest íets met vliegtuigen doen. Als kind woonde hij onder de aanvliegroute van vliegveld Maastricht. Om de haverklap rende hij naar buiten om te kijken wat voor toestel het was. Straaljagerpiloot, dat wilde hij worden, maar door zijn slechte ogen werd vliegtuigontwerper een acceptabel alternatief.

Na zijn afstuderen was het inderdaad moeilijk om een baan te vinden. Hij schreef een open brief aan Airbus in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Spanje. In Hamburg was het raak: zijn brief belandde op het bureau van een medestudent en Kerbusch kreeg een baan bij de afdeling onderdelen support. Deze afdeling biedt wereldwijde service aan Airbusklanten. Dat betekende: verhuizen naar Hamburg en veel reizen.

Kerbusch bezocht klanten in Jordanië, Italië, de Filippijnen, Hongkong, Chili en de Verenigde Staten. Na twee jaar had hij daar genoeg van. “Ik was wel heel veel onderweg.” Toen een nieuwe vicepresident bij Airbus een assistent zocht belandde hij in de managementhoek, maar na drie jaar begon het te knagen. “Ik wilde dichterbij de klant en het product werken.”

Hij pakte zijn boeltje bij elkaar en verhuisde een tweede keer voor Airbus. Dit keer naar een functie bij de verkoopafdeling in Dubai. “Soms denk ik wel eens: waar ben ik beland? Maar Dubai is prettig. Heel internationaal: bij elk treffen met vrienden of klanten zijn er minstens tien verschillende nationaliteiten. Respect voor nationaliteiten en culturen is belangrijk voor mij en ik ben er trots op dat ik via mijn werk kan bijdragen aan een groter wederzijds begrip.”

Zijn allereerste klant herinnert Kerbusch zich nog goed. Het was in 2009, in Toulouse. Zijn baas leidde een vergadering met de topman van Saudia en dat maakte dat hij niet zo zenuwachtig was. “Ik kon vertrouwen op zijn ervaring. Een deal voor de verkoop van vliegtuigen is nooit snel gesloten en ook in dit geval niet: de klant zette zijn handtekening tijdens de Paris Airshow in 2011.”

Momenteel zorgt Kerbusch er als material director voor Airbus Middle East voor dat luchtvaartmaatschappijen de juiste onderdelen op het juiste moment op de juiste plek hebben. En zijn jongensdroom? Een vliegbrevet? Nu hij zijn ogen heeft laten laseren, wil hij dat ooit nog wel eens halen. “Het willen vliegen, dat blijft.”


Zijn eerste vlucht maakte Guido Kerbusch in maart 1987 met een Airbus A310 van Trans European Airways. 84 jaar eerder vond de eerste gemotoriseerde vlucht door de gebroeders Wright plaats, met dit toestel: de Wright Flyer. Kerbusch fotografeerde het in het museum van het Smithsonian Institution. Tweemaal verhuisde Kerbusch voor Airbus: in 2004 van Rotterdam naar Hamburg en in 2009 van Hamburg naar Dubai. Daar woont hij nu met zijn vrouw Monica en dochter Isaura, zijn dagelijkse motivatie en inspiratie.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.