Vliegtuigcrash wordt TU-student noodlottig

TU-student Walter van den Berg is vorige week bij een vliegtuigongeluk op Cuba om het leven gekomen. Hij was op weg naar huis na een stage bij Damen Shipyards.

De 25-jarige Van den Berg begon in 2008 aan de master ship production bij de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE). Hij kwam van ver, deed eerst mavo, toen havo en vervolgens de hbo-opleiding werktuigbouwkunde aan de Haagse Hogeschool in Rijswijk.

De student liep sinds het begin van de zomer op Cuba stage om een gat tussen verschillende vakken zinvol op te vullen. Volgens goede vriend en medestudent Mark de Jong wilde Van den Berg in februari beginnen met afstuderen om daarna gelijk te gaan werken voor scheepsbouwer Damen Shipyards.
De Jong schetst zijn vriend als een ‘heel gedreven, ambitieuze jongen’. Dat beeld komt ook naar voren uit de woorden van hoogleraar ship design, production and operations prof.ir. Hans Hopman. “Het kwam Walter niet aanwaaien, maar dat werd volledig gecompenseerd door zijn gedrevenheid en enthousiasme. Hij was een goede student.”

De Jong weet dat Van den Berg heel graag expat wilde worden. “Ik heb hem goed leren kennen toen we samen op stage naar Kaapstad zijn geweest. Dat was de enige keer dat ik hem voor het buitenland heb moeten motiveren. Daarna heeft hij zijn afstuderen in China gedaan, een semester van de TU in Noorwegen gevolgd en stage gelopen op Cuba.”

Van den Berg en De Jong voetbalden wekelijks met een vriendengroep genaamd Vitamine B7 op het sportcentrum. “Walter was een heel gezellig, aanwezig persoon en bracht zeker sfeer.”

De vrienden knapten samen een honderd jaar oud bootje op. Ook hield Van den Berg van brommers en motoren. “Zijn nieuwste aanwinst was een Honda motor, een oldtimer. Hij probeerde ons over te halen ook een motorrijbewijs te halen, zodat we samen ergens op de wereld een motortrip konden maken.”
3mE-decaan Marco Waas schrijft in een persbericht geschokt te zijn door het tragische ongeval in de bergen van Cuba. De faculteit verloor niet alleen een student, maar ook alumnus en oud-medewerker Hans van Schuppen.

Het dansvirus dat Nederland in zijn greep heeft dankzij tv-programma’s als ‘So You Think You Can Dance’, slaat ook in Delft toe. Koppels leefden zich vorige week donderdag uit tijdens een cursus ballroom dancing bij het sport- en cultuurcentrum. Hier oefenen ze de chachacha.